رسانه عمومی

اول بازیگر می شوند و بعد برای تلویزیون دردسر می سازند

به نظر می رسد با حذف تلویزیون، تلویزیون قطع شده است. طبیعی است که بازگشت تله تئاتر راه نجاتی برای این رسانه است چرا که تلویزیون یکی از ارکان خود را از دست داده است و اگر این راه برود اوضاع بدتر می شود. نسل جدید باید این ارکان را بشناسد و با تله تئاتر آشنا شود. ”

رضا حامدی خواه که در دهه 70 و 80 سابقه کارگردانی و تهیه کنندگی تله تئاتر و مجموعه های نمایشی چون «سقوط»، «رزه ای یک خانه»، «انگشتری عقیق»، «مهتاب» و «قطار 21 جنوب» را در کارنامه دارد. وی در گفتگو با سلام دکتر از کناره گیری صنعت تله تئاتر در یک دوره بیش از ده ساله گفت.

وی گفت: تله تئاتر به ویژه پرهزینه است اما منجر به کشف استعدادها می شود. بیشتر بازیگران مشهوری چون محمد رحمانیان، مرضیه برومند، مهدی فخیم زاده و حمید امیلمه از حوزه هنری به تلویزیون رفتند و در آینده کارگردانان مشهوری شدند. حمایت رهبران مشهور کشور نیز تله تئاتر و برنامه های تلویزیونی است.
یادآوری: در عمل نیز وضعیت به همین منوال است. داوود رشیدی، سعید پورصمیمی، سعید نیک پور، مهدی سلطانی، مهران احمدی و بسیاری دیگر از بازیگران اولین کار خود را با تلویزیون آغاز کرده اند اما تلویزیون مدتی است این فرصت را از آنها سلب کرده است.

وی ادامه داد: همانطور که برای مدیریت نیاز به کادر داریم برای کارهای تلویزیونی هم به بازیگر، طراح صحنه، نویسنده و… نیاز داریم. بزرگترین نویسندگان سریال ما افرادی هستند که دستی در ادبیات نمایشی دارند یا تحت تاثیر آن هستند.

این پست را بخوانید:

محمد رحمانیان: تلویزیون همیشه به خودش لطمه می زند

میدونی؟ 10 سال است که تله تئاتر نداریم!

وی سپس بر دلیل اهمیت جدایی تلویزیون از تئاتر تاکید کرد و گفت: برخی فکر می کنند با فروش فروشی که پس انداز کرده اند، جای تلویزیون را پر کرده اند. اگر نه. ضبط تئاتر صحنه ای با رعایت اصول کیفی نیز جذابیت های خاص خود را دارد، اما نه به گونه ای که فضای تله تئاتر را پر کند یا تلویزیون فکر کند به تئاتر کمک کرده است.

حامدی خواه گفت: گاهی تله تئاتر معنا ندارد. تله تئاتر شامل مجموعه های نمایشی نیز می شود. «مثل آباد»، «سلطان و شعبان» ساخته‌های محمد رحمانیان، حمید امیلمه، خود بنده و حسن فتحی از ساخته‌های معرف محسوب می‌شوند. دست اندرکاران این فعالیت ها اهالی تئاتر هستند. این اصل در زمینه طنز هم هست. در زمینه نمایش های عروسکی تلویزیونی نیز می توان به سریال «خانه مادربزرگ» اشاره کرد.

رضا حامدی خواه در رابطه با اجراهای مختلف گفت: اصولاً وقتی یکی از جنبه های اساسی تئاتر از بین می رود، آن اجرا دیگر تئاتر نیست. تئاتر سه گروه دارد. گفتار یا اندیشه، اجرا و مخاطب زنده. وقتی به تماشاگر اجازه داده شود دیگر تئاتری وجود ندارد اما رکوردهای متفاوتی از تئاتر وجود دارد. اکثر سریال های ما به گونه ای نمایش داده می شوند که از سایت شگفت انگیز بهره می برند. مثلاً فیلم اصغر فرهادی برگرفته از درام است و از تئاتر است. از سوی دیگر سینمای عباس کیارستمی مبتنی بر گرافیک و هنرهای تجسمی است و از نقاشی، شعر و عکاسی به سینما رسیده است.
وی با بیان اینکه ضبط صحنه تئاتر پیوندی بین سینما، تئاتر و تلویزیون است، در توضیح این نظر گفت: این پیوند بازار کار را برای اهالی تئاتر فراهم می کند اما برخی از دوستان تئاتری می خواهند تئاتر خود را به زور تحمیل کنند. به هیچ وجه. حضور بازیگرانی چون حسن فتحی، محمد رحمانیان، بیژن صمصامی و… برای تبدیل شدن این اثر شگفت انگیز به یک اثر پرمخاطب تلویزیونی ضروری است.

اگر بازیگر آموزش خوبی داشته باشد، تلویزیون کاهش را کاهش می دهد

حامدی خواه با اشاره به اینکه تلویزیون خود را در سیستم تله تئاتر و نمایش قرار داده است، تصریح کرد: مدیران ما پخش تله تئاتر را متوقف کرده اند و در عوض به دنبال بازیگر از بیرون هستند، زیرا چاره ای ندارند. افرادی که حتی بیان درستی ندارند و نمی توانند درست راه بروند و جلوی دوربین ثابت نیستند، بازیگر می شوند و بعد با عوارضی برای تلویزیون دردسر ایجاد می کنند. اگر بازیگر خوب تربیت شود تلویزیون کمتر آسیب می بیند. اکثر این افراد اصول، ادبیات و فرهنگ را نمی دانند.

این کارگردان ادامه داد: روزنامه های زرد ما همچنان هر روز از چنین اخباری رنج می برند. گاهی خبرگزاری های اصلی ما از کسانی یاد می کنند که مدیون بیان، سبک و درک آنها نیز به عنوان بازیگر هستند.

اولین حذف تله تئاتر همه چیز در مورد خود تلویزیون بود

وی در ادامه سخنان خود به حذف تله تئاتر از تلویزیون نیز اشاره کرد و گفت: تله تئاتر در گذشته زمینه ساز استعداد یابی، یادگیری، تربیت و معرفی آنها به تلویزیون و سینما بود اما اکنون دچار کمبود هستیم و بیش از 10 یک سال از حذف این حمایت از تلویزیون ها می گذرد.

وی افزود: مدیران ما از تله تئاتر اطلاعی ندارند و فکر می کنند ساخت تله تئاتر پرهزینه و بی فایده است. وقتی برنامه بلندمدتی وجود نداشته باشد، مدیران نیازی به کارکنان احساس نمی کنند. در این شرایط هرکسی وارد این سیستم می شود. مثلا الان همه فکر می کنند صدای خوبی دارند و ادبیات می خوانند، اما در بین آنها شاید فقط سه نفر باشند که صدایشان برای این کار خوب باشد. در این مرحله نیز وضعیت به همین منوال است.

حامدی خواه معتقد است حذف تله تئاتر به خود تلویزیون آسیب می زند و در رابطه با همین موضوع گفت: تلویزیون حمایت نمی شود. چندی پیش برنامه ای در تلویزیون داشتم، اما الان به نظر می رسد با افرادی که در سازمان دیگری کار می کنند صحبت می کنم، به همین دلیل حرف همدیگر را نمی فهمیم. ما و مدیران قبلی بدون توجه به گروه ها و ادارات حرف همدیگر را می فهمیدیم، اما الان جوانترها آگاه نیستند و تفاهم مشترکی وجود ندارد، در نتیجه ارتباطی که منجر به کار شود برقرار نمی شود.

پس از 25 سال تجربه در تله تئاتر، نیاز به سرمایه گذاری در ملک دارم

وی وقتی با بیان اینکه خیلی ها در جایگاه مناسبی در تلویزیون کار نمی کنند، گفت: تلویزیون زنده است و کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. افرادی که قبلاً در این زمینه مشغول هستند، با مشاغل دیگری کار می کنند و بسیاری از افرادی هستند که در بسیاری از رشته ها تحصیل کرده اند و در صدا و سیما مشغول به کار هستند، بنابراین نمی دانند چگونه کار کنند. حذف.

وی افزود: جالب است که بعد از 25 سال سابقه کار در تله تئاتر، باید روی املاک و پتروشیمی سرمایه گذاری کنم و در عوض کسانی که فلز را می شناسند باید تصمیماتی بگیرند که مربوط به تولید برنامه های تلویزیونی است.

این کارگردان و تهیه کننده یادآور می شود: سال گذشته برای کمک به ضبط یک سریال بازی به استودیو رفتم و آنجا دیدم میلیاردها تومان پول بیهوده است و در نهایت سریال 90 – یک اتفاق چند گانه. میلیارد تومان. ایجاد کنید.. با وضعیت اقتصادی کشور ما جای اینگونه اما و اگرها نیست و بهتر است افراد کم تجربه در این مورد مشورت کنند.

وی به وضعیت افرادی که در حوزه تله تئاتر فعالیت می کنند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این افراد در خانه نشسته اند یا در قید حیات نیستند یا رفته اند و یا انگیزه ای برای کار ندارند. دو سال پیش با همین انگیزه رئیس گروه تلویزیون جشنواره فجر شدم تا همین حرف ها را به مردم بزنم و بازار کار جدیدی ایجاد کنم، اما تاثیرگذار نبود.

هر تلفن همراه یک رسانه است

این کارگردان با اشاره به اینکه هر گوشی موبایلی یک رسانه محسوب می شود، پیشنهاد می کند: می توان برای موبایل، پلتفرم ها و رسانه های دیگری که بخشی از تولیدات آنها مجازی است، کار کرد. حالا یک کمدین جوان که از این طریق در ارومیه فالوور زیادی دارد یا جوانی که از طریق شبکه های اجتماعی دو فالوور واقعی در سبزوار دارد، از تلویزیون قدرت بیشتری دارد. می توان این افراد را تربیت کرد و از این استعدادها استفاده کرد اما گویا تلویزیون این را نمی فهمد و احساس نیاز نمی کند.

آنچه در بالا خواندید حاصل گفت وگوی خبرنگار سلام دکتر با رضا حمیدی خواه کارگردان درباره تاثیرات حذف برنامه تله تئاتر در دهه اخیر از تلویزیون است. موضوعی که پیش از این در گزارش های سلام دکتر و گفتگو با مردم و هنرمندان مطرح شده است.

از این رو باید به این نکته نیز اشاره کرد که در هفته های اخیر معاون سیما از راه اندازی شرکت جدیدی به نام «سیمرغ» خبر داده است که وظیفه آن افزایش بهره وری این رسانه و در ژانرهای فراموش شده دراماتیک و غیر نمایشی از جمله است. تله تئاتر; قولی که باید دید چه زمانی به نتیجه می رسد و اجرای آن عمومی می شود.

انتهای پیام