اوقاف برای همه امام‌زاده‌ها و مقبره‌ها یک نسخه پیچیده است

پیچ | ساختمان | مقبره

اوقاف برای همه امام‌زاده‌ها و مقبره‌ها یک نسخه پیچیده است

یک کارشناس مرمت می گوید: «تصمیمات هیئت حاکم در مورد کلیساها و مکان های عبادت اغلب نابخشودنی است.

داوود اسدالله وش، مشاور ارشد مرمت فرهنگی و تاریخی در گفت وگو با سلام دکتر، با تمجید از نوسازی در ایران، به برخی از نقاط ضعف این منطقه اشاره کرد.

وی در خصوص مرمت بناهای تاریخی نیز گفت: اگر بخواهم وضعیت امنیتی و تجدید را در یک جمله بیان کنم باید بگویم وضعیت ایران بد نیست. این مورد هم از نظر اندازه و هم از نظر شدت قابل بررسی است. ما از نظر کیفیت خیلی خوب هستیم اما از نظر کمی نه. تعداد آثار تاریخی ایران بسیار زیاد است و بالعکس تعداد بناهای بازسازی شده کاهش می یابد. این در حالی است که کیفیت مرمت آثار تاریخی ایران در مقایسه با بازسازی سایر کشورها در وضعیت بهتری قرار دارد و مرمت در ایران در سطح جهانی انجام می شود و وضعیت نسبت به اکثر کشورها بهتر است و زبان به خوبی پیش می رود. – آرشیوهای تاریخی شناخته شده . ما در بهبودی بهتر از هر زمان دیگری هستیم. وقتی دانشجوی بازآموزی بودم که می خواستم محل تمرینم را برای کسی توضیح دهم، گوشش زنگ می زد، مدت ها به موزه ها “قدیمی” می گفتند. وقتی توجه به موضوع تاریخ شیراز در جامعه ما آشکار شد، به این معناست که شناخت، اقبال و نزدیکی جامعه نسبت به آثار تاریخی تغییر کرده و ارزش آنها را درک کرده اند.

اسدالله وش یکی دیگر از نیروهای بازیابی در ایران را حضور کارشناسان مجرب و نیروهای نظامی (استادها) می داند و می گوید: اساتید فهم قبل از انقلاب و چند سال بعد از انقلاب توسط کمیته کل باستان شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است. میراث فرهنگی. سازمان.اما 30 سال پیش جوانان بی سواد با استادان آگاه وارد عرصه شدند تا از تجربیات خود برای درک استفاده کنند. بسیاری از این جوانان در سازمان های دولتی استخدام نمی شوند و گروه های اصلاح طلب از انرژی و تجربیات آنها استفاده می کنند. بنابراین من فکر نمی کنم استادان عقب مانده باشند. در عین حال متأسفانه تعدادی از همکاران هم هستند که احساس می کنند نیازی به تجربه اساتید ندارند و آنها را کنار می گذارند.

بازسازی یک پروژه عمرانی نیست

وی افزود: بنابراین وضعیت اصلاحات در ایران خوب نیست، اما همچنان دلایلی برای ضعف در این منطقه وجود دارد؛ بهبودی یک رویداد فیزیکی نیست، بلکه یک فرآیند علمی است و از لحظه‌ای که ما با هم آشنا می‌شویم و تحقیقات ترکیبی آغاز می‌شود. و ممکن است سالها ادامه داشته باشد. در ساختمانهای بسیار گران قیمت، بازسازی و ایمن سازی متناسب با آنها انجام می شود و ساختمانهای موجود را می توان به طور منظم تعمیر کرد. پس از ساخت و نصب بنا.بنابراین کل بنای تاریخی طبق این قانون آسیب می بیند باید در کوتاه مدت یا بلند مدت انجام شود و فرآیند فرسایش مدیریت شود و عمر شما افزایش یابد.

این کارشناس مرمت یکی از آسیب های وارد شده در برخی از مرمت ها را آسیب به هویت بنای تاریخی دانست و گفت: برخی از آثار تاریخی شهرستان ها پس از مرمت هویت و منشأ تاریخی خود را از دست دادند. اغلب، بسیاری از معماران بدون در نظر گرفتن اصول اولیه امنیت و مرمت، به ویژه قوانین زمین و ملک، از جمله نفوذها و فعالیت های بسیاری که در ساختمان انجام می دهند، این کار را انجام می دهند. یک خاطره مانند یک کلمه تاریخ است، هر کلمه و عبارتی که ذائقه ما را تغییر می دهد، آن کلمه اصالت و هویت خود را از دست می دهد. هر تغییری باید برای حفظ آن یا اولین نگه داشتن آن باشد نه زیبا کردن آن. بر این اساس، مصلح حق قضاوت درباره یک اثر تاریخی را ندارد.

وی ادامه داد: باز هم فرآیندی به نام تحول داریم اما در برخی موارد این روند را رعایت نمی کنیم یا امکان رصد وجود ندارد. اما کارشناسان مرمت باید سعی کنند تا حد امکان این روند را دنبال کنند. این فرآیند پیش بینی می کند که ممکن است در تعمیر یک هیبرید خطایی رخ دهد و با رعایت این فرآیند می توان خطا را اصلاح کرد. اگر در مرمت یک بنای تاریخی فاجعه ای رخ دهد، مانند استفاده از یک ساختمان بتنی در ساختمانی با قدمت 700 سال که می تواند به سیستم آسیب برساند، اگر این سیستم حفظ شود و یا اگر اتفاق بیفتد دیگر اتفاق نمی افتد. ، می توان آن را تعمیر کرد، ممکن است آسیب ببیند.

اسدالله وش همچنین گفت: معماری و فرهنگ، کالبدی، مصالح و تکنیک، پیشینه تاریخی و حافظه جمعی کار یک اثر تاریخی را مشخص می کند. اگر کاری برای آسیب رساندن به هر یک از این ستون ها انجام دهیم، هویت ساختمان به خطر افتاده است. بنابراین شناسایی هیبرید تاریخی مبنای عناصر مختلفی است که در بررسی هیبرید و تاثیر تاریخی آن مشخص خواهد شد و باید تا حد امکان در حفاظت از آنها بکوشیم.

وی افزود: برخی بناها به گونه ای در حال بازسازی هستند که درک تاریخی بنا از آنها سلب می شود. این بازیابی ممکن است از نظر فنی نقص نداشته باشد، اما ظاهر ترکیبی و حافظه مغز شما دیگر قابل احساس نیست. در هر برهه ای از تاریخ می شد به بناهای تاریخی الحاقاتی کرد، مثلاً در مسجد سپهسالار تهران که مربوط به دوره قاجار است، در دوره پهلوی الحاقاتی صورت گرفت. شاید در بازسازی این بنای تاریخی بر اساس مبانی فنی آن به این نتیجه برسیم که بنا باید به حالت اولیه دوران تاریخی خود بازگردانده شود اما از سوی دیگر نمی توان از الحاق آن چشم پوشی کرد. زمان پهلوی; زیرا هم ارزشمند هستند و هم بخشی از هویت تشکیلات. پس از مدتی، همه این اقدامات ناجوانمردانه هویت فرهنگی، تاریخی، زیبایی شناختی و اموال غیرممکن موجود در موزه ها و گالری های هنری را از بین می برد. کاری که ما انجام ندادیم در تامین و بازیابی کاری که انجام دادیم بسیار مهم بود.

اوقاف یک مجموعه پیچیده برای همه امامزاده ها است

این محقق بزرگ مرمت فرهنگ ها و آثار، یکی دیگر از ضعف های حوزه مرمت بناهای تاریخی را روش برخی از صاحبان آثار تاریخی می داند و می گوید: رویکرد غیرفرهنگی گاه به تخریب بناهای تاریخی است. . با این حال، بناهای تاریخی داریم که رویکرد مالکان آنها به مرمت فداکاری اولیه بنا، مثلاً تصمیمات انجمن هدایا برای بناهای مذهبی و اماکن مذهبی در بسیاری از موارد نابخشودنی است. بسیاری از سایه ها و سایه ها در پی این تصمیمات به گونه ای تغییر کرده اند که هیچ قسم یا استدلالی نمی تواند تاریخ آنها را ثابت کند.

وی افزود: دو سال پیش عکس مزار شهدا را در رودبار گیلان دیدم که در این عکس زیباترین برج ها و مقبره های هواشناسی متناسب با هوا و فرهنگ را می توان دید اما با آن چه می کنند. تاریخ ترکیبی و معماری امروز؟ وقف یک ویژگی منحصر به فرد برای همه سایه ها و استراحتگاه ها است که همه آنها باید شامل برج، صحن و شبستان باشد. در حالی که آداب مقدس بناهای مذهبی متاثر از معماری تاریخی و اقلیمی منطقه است. وقتی بدنه حرم را عوض می کنیم، تمام آداب و رسوم مرتبط با آن را از بین می بریم. مصداق دیگر فاجعه ای است که بنیاد مسکن در روستاهای تاریخی کشور انجام می دهد و برای تمام روستاهای تاریخی نیز نسخه ای تهیه می کند. در حالی که روستای شمال کشور آب و هوا، فرهنگ و معماری متفاوتی با روستایی در سیستان و بلوچستان دارد. بنابراین اخیراً این امر کمی بهتر شده است و سعی داریم در این روستاها آموزش های معماری انجام دهیم.

آیا تغییر تاریخ از هیبریدها استفاده می کند یا از تخریب جلوگیری می کند؟

وی در بخشی دیگر از این بحث، تعریف کاربری جدید و مرمت بناهای تاریخی را یکی از بهترین روش ها در زمینه مرمت دانست و نقاط ضعف این روش را برشمرد و توضیح داد: یکی از روش های حفظ آثار تاریخی است. تعریف یا تغییر کاربری بناهای تاریخی، البته با این رویه این بناها احیا خواهند شد، اما باید توجه داشت که نمی توان همه کاربری ها را به همه خانه ها اختصاص داد و این عمل مربوط به نوع مرمت و بازسازی است. تاریخچه خانه ما چندین مرحله در تولید مثل داریم. «مرمت حفاظ»، در این مرحله از بازسازی، ساختمان با تدابیر پیشرفته، فناوری و نظارت بر مصالح در همان بدنه موجود، همانند سیستم حفاظتی شعبه «پرسپولیس» نگهداری می‌شود. سطح دیگر «بازیابی» است، که در آن هیبرید با اقداماتی محافظت می‌شود که ممکن است شامل مشارکت‌های فرآیندی باشد و ارزش‌ها و معانی آن را بخواند و توضیح دهد، به عنوان مثال، ما خانه‌ای مانند «Aliaqapo» را به زندگی باز می‌گردانیم. ادامه خواهد یافت، اما کاربر جدیدی به شما نمی دهیم. مرحله سوم «نوسازی همه جانبه» است که در این نوع تعمیر، بنای آسیب دیده را تعمیر می کنیم و با کار و استفاده جدید، آن را مانند تعمیرات بسیاری از بناهای تاریخی قابل فهم می کنیم. در این عمل ما حق دخالت زیاد در هیبرید را نداریم و باید تمامی رویه های دو سطح دیگر را در نظر بگیریم. اگر مشاور، طراح و ناظر سهم خود را در مرمت همه جانبه تیم فنی ایفا کنند، مشکلات و معایب در مرمت کاهش می یابد.

این کارشناس مرمت همچنین معتقد است تغییر کاربری و تعمیر مناسب بناهای تاریخی ممکن است از تخریب آنها جلوگیری کند. این تضاد در سراسر جهان وجود دارد، اما به خاطر داشته باشید که وقتی شما یک پروژه تاریخی دارید، تنها شما هستید، نه تفسیر و فرهنگ پشت آن، بنابراین حق دسترسی و به دست آوردن اموال بی ادعایی که معانی را برمی گرداند ندارید. . و ارزش های آن کار.. در سرتاسر دنیا روش های مختلفی برای حفظ آثار تاریخی تلاش شده است، مثلاً در اسپانیا و در برخی از کشورهایی که اهمیت تاریخی شهر مهم است، نمای ساختمان ها را حفظ کرده اند و بخشی از ساختمان را تخریب و تعمیر کرد. در برخی از ساختمان های اروپایی نما از داخل بسیار مهم و ارزشمند است در حالی که در برج ایرانی نمای داخلی نیز اهمیت دارد. بنابراین چنین راهکاری در بسیاری از آثار تاریخی ایران مناسب نیست. ما همچنین برای محافظت از آن سوغاتی می سازیم تا با استفاده جدید از آن جان شما را تضمین کنیم، اما باید مراقب چیزهایی باشیم که قربانی می کنیم. اگر فرآیند مرمت به طور منظم انجام شود، یعنی مطالعه تاریخ، فرهنگ، معماری، آسیب شناسی و طراحی مرمت به طور منظم و کامل انجام شود، تغییر کاربری برای ساختمان مفید خواهد بود.

ضعف بودجه برای مرمت و بهره برداری از اماکن تاریخی

اسدالله وش همچنین به فعالیت های احیای صندوق برای احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اشاره کرد و نیاز به نیروی متخصص کافی برای مدیریت پروژه های احیا را نقطه ضعف این صندوق دانست و گفت: با طرح «پردیسان» ایجاد شده است. این طرح نمونه های خارجی داشته و در کشورهای دیگر نیز اجرا شده و در برخی کشورها موفق بوده است. در ایران بسیار موفق بوده است، اما با گذشت زمان و افزایش واگذاری بناهای تاریخی به صندوق احیا برای نوسازی و اشتغال، کارشناسان این صندوق ظرفیت و زمان لازم برای نظارت و مدیریت این مرمت ها را ندارند. پروژه در واقع، ضعف مخارج بازیابی در مواردی رخ می دهد که روند نظارت بر هزینه ها بر روی کارهای بازیابی کاهش یابد. علاوه بر این، تغییر دولت ها باعث شده است که این هزینه ها در تعیین تکلیف ها و اصلاحات یک روند ثابت نباشد.

وی افزود: هر پروژه دارای مجری (سازمان دهنده)، طراح، کیوریتور و مجری است که می تواند به صورت فردی طراح و ناظر باشد. باید بپذیریم که هر مدیری علاوه بر کارش، به دنبال پاداش مادی است و اگر اینطور نبود، برای بازگرداندن دورگه های تاریخ، کار خود را راه اندازی نمی کرد. مزیت مالی به این معنی است که فرآیند را سریع‌تر کنیم، شاید با استفاده از ابزارهای ارزان‌تر، و تمرکز بر چیزی که نمی‌بینیم. در ابتدا ناظر پروژه می تواند با جهت گیری صحیح از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند. اگر هر یک از عناصر کار تعمیر کار خود را به درستی و در زمان مناسب انجام ندهند، روند بازیابی نتیجه خوبی نخواهد داشت.

این کارشناس مرمت همچنین درباره ورود بخش خصوصی به فضای نوسازی گفت: به نظر من در هر مقطعی، چه در محوطه مرمت آثار تاریخی و چه در سایر اماکن، بخش خصوصی تاثیر مثبت و منفی داشته است. نکته مهم در این زمینه نظارت بر کار این شعبه است، هر شرکت خصوصی به دنبال منافع و نیازهای خود است، حضور آن در عرصه مرمت آثار تاریخی بسیار خوب است و باید از آن استقبال کرد، اما بازآفرینی روند این بخش باید تحت نظارت متولیان این حوزه باشد نه بخش خصوصی در این حوزه به بهانه سرمایه گذار بودن این کار را انجام می دهد و در عین حال سرمایه گذاران باید وارد عرصه ای شوند که عملی را درک کند. فرهنگ، روحیه و انگیزه، و باید به آنها کمک کرد تا ارزش های حوزه را بهتر درک کنند.

انتهای پیام/