کسب و کار سلامتی

انواع ورق استیل دکوراتیو و کاربرد آن

انواع ورق استیل دکوراتیو و کاربرد آن

ورق های فولادی توانسته اند بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. این کاغذها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا دارای مزایای زیادی بوده و بادوام هستند. به همین دلیل هنرمندان در زمینه های مختلف از آن بسیار استفاده می کنند. یکی از بخش‌های صنعتی که از ورق‌های فلزی خاص استفاده می‌کند، صنعت محصولات تزئینی است. به این ورق های مورد استفاده در صنایع ورق های فلزی تزئینی می گویند. در این مقاله در مورد استفاده از صفحات فلزی تزئینی و هر آنچه که باید در مورد آنها بدانید صحبت خواهیم کرد.

ورق استیل دکوراتیو چیست؟

ورق استیل تزیینی را باید از نوع خاصی از ورق استنلس استیل دانست. این نوع ورق فلزی به ورق فولادی یا ورق فولادی ضد زنگ معروف است. ورق فولادی در اصل نوعی آلیاژ فولاد کم کربن است که در آن از عناصر دیگری مانند نیکل، کروم، منگنز و عناصر دیگر استفاده می شود. هر یک از این عناصر می توانند بر ویژگی ها، خواص و کاربرد ورق فولادی تأثیر بگذارند. ورق های فولادی مقاومت منحصر به فردی در برابر خوردگی، سایش و زنگ زدگی دارند، به طوری که می توانید بدون کوچکترین مشکلی سالیان سال از آنها استفاده کنید. علاوه بر این، این آلیاژها دارای سطحی براق با درخشندگی فلزی جذاب هستند.

از آنجایی که ورق فولادی تزیینی نیز نوعی ورق استنلس استیل است، تمامی خواص و خصوصیات این آلیاژها را به خود اختصاص داده است. همانطور که از نام آن پیداست استفاده از ورق های فولادی برای ساخت مصنوعات تزیینی و محصولات تزیینی است که می تواند فضاهای داخلی و خارجی را زیبا کند. امروزه انواع ورق های استیل تزئینی به صورت ورق یا رول در بازار عرضه می شود. ضمناً این ورق ها مبنای تولید انواع لوله و پروفیل فولادی می باشند.

انواع استیل دکوراتیو با توجه به کیفیت ظاهری

بسته به کاربرد و کیفیت ظاهری زیورآلات می توان آنها را طبقه بندی کرد. مهمترین انواع طرح های فلزی تزئینی عبارتند از:

ورق استیل شیشه ای

این نوع تبلت دارای سطحی کاملا صاف و صیقلی شبیه به براق است که قابلیت بازتاب نور را مانند آینه دارد. در واقع سطح پرداخت و بازتاب پذیری به درجات مختلفی بر روی ورق از طریق فرآیند پرداخت اعمال می شود. به همین دلیل استفاده از آینه ورق فلزی تزیینی در ایجاد تابلوهای تزئینی و دکوراسیون افزایش چشمگیری داشته است. می توانید با کمک سطح صاف و براق آن طرح های هندسی بسیار جالبی خلق کنید و از جذابیت آینه ای آن در موقعیت های شیک و شیک استفاده کنید.

اگر علاقه ای به بازتاب نور و درخشش سطح به کار رفته در فضای خود ندارید، می توانید از ورق های استیل مات استفاده کنید. این نوع ورق از جذابیت بصری بالایی برخوردار بوده و از انواع رایج ورق فولادی تزیینی می باشد. مزیت مهمی که باعث افزایش استفاده از ورق های تزیینی مات شده است، جلوگیری از اثر انگشت و نیاز به نگهداری زیاد است. به این موارد عدم توجه به خطوط و خراش ها و ناهمواری های ایجاد شده را اضافه کنید تا بهتر متوجه شوید که چقدر از ورق های فولادی مات می توان استفاده کرد. امروزه از این صندلی ها در لابی ها، آسانسورها و بسیاری از مکان های عمومی که رفت و آمد زیاد است استفاده می شود.کیفیت طراحی این صندلی ها حسی مدرن و امروزی به ساختمان می دهد.

ورق استیل شکسته

نوع دیگر ورق فولادی تزیینی ورق فولادی خش دار است. این سری از ورق ها شباهت زیادی به ورق فولادی مات دارد و تفاوت آنها در کیفیت عملیات سطحی این ورق است. بنابراین در مقایسه با ورق های تزئینی مات، ورق فولادی خراشیده تابش کمتری خواهد داشت. بنابراین در کاربردهای دکوراتیو و مناطقی که کاربران به دنبال کاهش انعکاس نور هستند، از این مدل ورق بسیار استفاده می شود. از طرفی به دلیل کیفیت خاص و زبری سطح، با اثر انگشت و آلودگی های محیطی بهتر کنار می آیند و ورق های فولادی خراشیده را می توان هم در فضای باز و هم در داخل خانه استفاده کرد.

ورق استیل طرح دار

یکی از ورق های دکوراتیو استیل که بیشترین بازخورد مثبت را از مشتریان داشته است ورق استیل طرح دار می باشد. همانطور که از نام این ورق ها پیداست، این ورق ها دارای طرح های متنوع و جذابی هستند که با تکنیک های مختلف بر روی سطح حک شده اند. از این رو کاربرد ورق فولادی تزئینی طرح دار بسیار متنوع است و برای ظروف تزئینی، مجسمه ها، نمای ساختمان و … استفاده می شود. صنعتگران می توانند با استفاده از تکنیک های مختلف خط کش، طرح های چوب، گندم، گل، چرم، ابر و باد را بر روی این ورق های فولادی حک کنند.

انواع ورق استیل دکوراتیو و کاربرد آن
انواع ورق استیل دکوراتیو و کاربرد آن

ورق استیل مشبک

ورق های توری فلزی بنا به درخواست مشتری دارای سوراخ های مختلف قابل تنظیم می باشد. نام دیگر مش فلزی تزئینی کاغذ پانچ است. فلز مشبک تزئینی علاوه بر مصارف تزئینی می تواند به عنوان ماده ای برای ساخت ابزارهایی مانند فیلتر و ظروف آشپزخانه در صنایع مختلف دیگر نیز استفاده شود. با این نوع کاغذ می توان از نورپردازی مخصوص استفاده کرد. نوآورانه و خلاقانه است و مشاغل زیادی را می توان در این نوع وب سایت در نظر گرفت.

ورق متالیک رنگی

یکی دیگر از انواع ورق های تزئینی استیل، ورق های رنگی است. لازم به ذکر است که ورق های رنگی می توانند مشبک، طرح دار، براق و … باشند اما از آنجایی که در ورق های استیل تزئینی رنگی تنوع زیادی وجود دارد، می توان آنها را در دسته بندی جداگانه قرار داد. از جمله ورق های فولادی رنگی تزئینی اصلی می توان به طلا، نقره، مشکی، مس، آبی، قرمز، دودی و … اشاره کرد.

کاربرد ورق های استیل دکوراتیو

ورق های فولادی تزیینی به دلیل مزایای ویژه ای که دارند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، آنها عمدتا در صنعت ساخت و ساز، مبلمان و وسایل نقلیه عمومی استفاده می شوند. انواع ورق های فولادی تزیینی را می توان برای نمای ساختمان ها و سازه های مختلف مانند بانک ها، پاساژها، لابی ها و … استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که استفاده از این پنل ها نیز به یکی از جذاب ترین گزینه ها در آسانسورها تبدیل شده است. به عنوان مثال برای ساخت درب آسانسور در خارج و داخل از ورق فولادی تزئینی استفاده می شود. از این نوع ورق فلزی در داخل واگن های راه آهن، مترو و اتوبوس برای قایق ها و کشتی های لوکس نیز استفاده می شود.

اما این تنها بخشی از کاربرد پانل های فلزی تزئینی در صنعت است. از این ورق ها می توان برای ساخت تجهیزات در صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی و غیره نیز استفاده کرد. البته در آشپزخانه و صنعت محلی از انواع ظروف تزیینی می توان استفاده کرد و انواع وسایل و سرویس های آشپزخانه را از آنها تهیه کرد.

ویژگی های اصلی ورق استیل دکوراتیو

ورق های فولادی تزئینی در انواع و آلیاژهای مختلف در بازار موجود می باشد. این درجه می تواند مستقیماً بر ویژگی های فنی و کاربرد ورق فولادی و به نوبه خود بر قیمت آن تأثیر بگذارد. از جمله مهم ترین و اصلی ترین کلاس های فولاد تزئینی می توان به استیل 304، 316 و 430 اشاره کرد که تفاوت این گریدها از نظر مشخصات و ویژگی های فنی بسیار زیاد است. صفحات فولادی 304 و 316 متعلق به صفحات فولادی آستنیتی هستند که خاصیت مغناطیسی ندارند و آهنربا را جذب نمی کنند. به همین دلیل به آن ورق فولادی نچسب نیز می گویند. ورق 304 مقاومت در برابر خوردگی خوبی دارد و برای مصارف عمومی انتخاب خوبی است. ورق 316 مقاومت به خوردگی بیشتری دارد و در محیط های با رطوبت بالا و ساحلی توصیه می شود. در حالی که ورق فولادی تزئینی 430 درجه یکی از صفحات فولادی است که توسط آهنربا جذب می شود. ورق 430 ارزان است و قابلیت های فنی کمتری دارد.

قیمت ورق دکوراتیو متالیک

ورق های فولادی به دلیل استفاده از عناصر ارزشمندی مانند کروم، نیکل، مولیبدن و … همواره به عنوان مواد اولیه و فولاد گران قیمت در بازار شناخته می شوند. اما باید بدانید که پرداخت هزینه پانل های استیل دکوراتیو به دلیل دوام و مزایای فراوان گزینه ای مقرون به صرفه خواهد بود. اما در این بین عوامل زیادی باعث نوسان قیمت این پنل ها شد و باعث شد قیمت نهایی آنها روزانه تغییر کند.

خرید ورق استیل دکوراتیو

اکنون که با کاربرد ورق های استیل تزیینی آشنا شدید، ممکن است بخواهید ورق های استیل تزئینی را خریداری کرده و از مزایای آن بهره مند شوید. لطفا توجه داشته باشید که این ورق ها در درجه های مختلف مناسب برای کاربردهای خاص موجود هستند. بنابراین، ابتدا باید بدانید که چه تعداد از این صفحات برای رفع نیازهای شما کافی است. از طرفی باید با اندازه و ضخامت صفحه استیل تزئینی که مناسب شماست آشنا باشید. برای خرید میتوانید به مهفا مراجعه کنید.