اقتصادی

انضباط در پرداخت یارانه باید حفظ شود

اقتصاد ایران | انضباط | باید

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بهترین ابزار دولت برای بازتوزیع درآمدها، مالیات بر درآمد است گفت: انضباط و انعطاف در نظام پرداخت یارانه باید حفظ شود.

به گزارش سلام دکتر، علی نصیری‌اقدم – عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی – در همایش «اقتصاد ایران، اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها» اظهار کرد: یکی از دلایلی که موجب می‌شود  افراد فکر کنند، نظام مالیاتی رفاهی یکپارچه نیست، ساختارگرایی است. تا در این ساختارها هستید، نمی‌توانید فکر بازنگری داشته باشید.

وی با بیان اینکه در نظام مالیات‌ستانی دچار گرفتاری شدید هستیم، افزود: در ادبیات اقتصادی بخش عمومی بهترین ابزار در جعبه ابزار دولت برای بازتوزیع درآمدها، مالیات بر درآمد است که یارانه درآمدی هم در آن گنجانده می‌شود. بنابراین نه درآمد مالیاتی درستی می‌توانیم بگیریم و نه توزیع مناسبی داریم. در حقیقت دو مسیر درست کرده‌ایم که هر دو مسیر ناکارآمد هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه طباطبایی اضافه کرد: بنابراین نیاز به راه حل‌های جایگزین داریم و برای رسیدن به این راه حل چاره‌ای جز گذار به یک نظام مطلوب نداریم. در هر سیستمی نیاز به هر دو فاکتور انضباط و انعطاف داریم و باید ببینیم که چگونه می‌خواهیم انعطاف را در سیستم حفظ کنیم ضمن اینکه انضباط در پرداخت یارانه نیز باید حفظ شود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.