اقتصادی

امتیاز ویژه وزیر صمت به گر وهی از واردکنندگان تجهیزات پزشکی

آفتاب‌‌نیوز :

روز گذشته علی وکیلی مدیر کل دفتر واردات در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور اعلام کرد، با توجه به نامه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ دفتر مقررات صادارت و واردات وزارت صمت و نامه همان روز مقام عالی وزارت صمت در خصوص کاهش حقوق گمرکی تجهیزات و ملزومات پزشکی به یک درصد، حقوق گمرکی اقلامی که در گمرک است یک درصد محاسبه شود.

این نامه تاکید می‌کند، این دستور صرفا برای کالا‌هایی است که تا تاریخ ۲۵ خرداد سال جاری وارد گمرک شده است. کالا‌هایی که دارای قبض انبار است بنابراین در صورت اظهار کالا و تایید سازمان غذا و دارو در هر مورد در سامانه جامع گمرکی نسبت به اعمال حقوق گمرکی یک درصد جهت کالای اظهاری با شرایط اعلام شده و با رعایت کامل سایر مقررات اقدام شود.

درحالی وزارت صمت حقوق گمرکی گروهی از تجهیزات پزشکی را به یک درصد تقلیل داده است که ۲۲ خرداد بهرام عین الهی در حاشیه جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: مشکلات متعددی را در بودجه داریم، امسال برای تأمین دارو به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ولی در قانون بودجه فقط ۶۹ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و اگر این بودجه محقق نشود با مشکلاتی روبه رو خواهیم شد.

او با اشاره به اینکه انتظار داریم بودجه و ارز به موقع و به هنگام داده شود، افزود: برخی از مصوبات برای ما مشکل ایجاد کرده است به طور مثال عوارض گمرک که ۴ درصد مصوب شده است در حالی که باید یک درصد محاسبه می‌شد، وقتی ۴ درصد باشد، چون با ارز نیمایی محاسبه می‌شود، کسی که دارو وارد می‌کند باید عوارض زیادی پرداخت کند و علت اینکه بخش زیادی از کالا در گمرک باقی مانده به این دلیل است که وارد کننده معتقد است که ترخیص آن با عوارض ۴ درصدی به صرفه نیست.

عین الهی ادامه داد: این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شده است، امیدواریم این مشکل حل شود، اگر این عوارض از ۴ درصد به یک درصد تغییر کند، بسیاری از کالا‌های مانده در گمرک ترخیص می‌شود.

امتیاز ویژه وزیر صمت به گر وهی از واردکنندگان تجهیزات پزشکی

منبع: اکوایران

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.