اقتصادی

اقتصاد آسیا به سوخت‌های فسیلی نیازمند ماند

آسیا | اقتصاد | اقتصاد آسیا

نخست وزیر مالزی اعلام کرد نفت و گاز همچنان نقش مهمی در سبد انرژی آسیا ایفا خواهد کرد.

به گزارش سلام دکتر، انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی، در اظهاراتی در کنفرانس انرژی آسیا در مالزی گفت: نفت و گاز همچنان نقش مهمی در سبد انرژی آسیا ایفا می‌کند زیرا اقتصادهای در حال توسعه به امنیت انرژی و مقرون به صرفه بودن آن برای کمک به رشد اقتصادی، نگاه می‌کنند.

نخست وزیر مالزی در این کنفرانس گفت: تحقق اهداف کربن خنثی نباید به بهای تضعیف رشد اقتصادی حاصل شود یا بالعکس.

مالزی که یکی از بزرگترین اقتصادهای جنوب شرقی آسیاست، صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) هم است.

اقتصادهای آسیایی به رغم افزایش تاسیسات نیروی تجدیدپذیر در پرجمعیت‌ترین و بزرگترین کشورهای عامل انتشار کربن (چین و هند)، همچنان وابستگی بالایی به سوخت‌های فسیلی دارند.

پرادهاد جوشی، وزیر زغال سنگ هند، در پایان سال ۲۰۲۲ اعلام کرد این کشور به این زودی، قصد حذف زغال سنگ از سبد انرژی خود را ندارد. وی با اشاره به این که زغال سنگ، یک منبع انرژی مقرون به صرفه است که تقاضا برای آن در هند هنوز به اوج خود نرسیده است، به یک کمیته پارلمانی گفت: زغال سنگ حداقل تا سال ۲۰۴۰، همچنان نقش مهمی در هند خواهند داشت.

طبق گزارش اندیشکده اقلیمی گلوبال انرژی مونیتور، چین به نوبه خود، سرگرم ساخت یا برنامه ریزی برای ساخت حدود ۳۶۶ گیگاوات ظرفیت جدید تولید نیرو با استفاده از زغال سنگ است که معادل ۶۸ درصد از ظرفیت زغال سنگ جدید برنامه‌ریزی شده تا سال ۲۰۲۲ است. چین در بیش از نیمی از ظرفیت تولید زغال سنگ جهان که سال گذشته راه اندازی شد، سهم داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این با وجود این حقیقت است که چین به هدف خود برای داشتن ظرفیت برق پاک بالاتر از ظرفیت برق تولید شده با استفاده از سوخت‌های فسیلی، رسیده است و ۵۰.۹ درصد از ظرفیت تولید برق چین اکنون از منابع سوخت غیرفسیلی تامین می‌شود. چین در سرمایه گذاری روی انرژی تجدیدپذیر، در سطح جهانی بی‌رقیب است و برای افزایش ظرفیت نیروی بادی و خورشیدی خود سرمایه گذاری می‌کند.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.