اقتصادی

افزایش بهانه جویی های مالکین برای تخلیه مستاجران – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

آنلاین | اجاره بها | اجاره مسکن

به گزارش خبرنگار آنلاین، دوشنبه ۲۲ خرداد ماه نمایندگان مجلس قانون شکایت مستأجر از مالک بابت افزایش غیر قانونی مسکن را تصویب کردند. این قانون راهی برای بازگشت ثبات به بازار مسکن است.

بر اساس ماده ۸ این طرح، شورای عالی مسکن مکلف است هر ساله نسبت به تعیین سقف یا میزان افزایش اجاره بها و قرض موضوع شرط آن اقدام کند. شورای مذکور مکلف است تعیین سقف و میزان افزایش یاد شده این ماده را تا قبل از پایان اردیبهشت هر سال اعلام کند.

پس از انتشار این خبر کاربران فضای مجازی واکنش‌هایی نسبت به این موضوع داشتند و اعلام کردند: گاهی زین بر پشت و گاهی پشت برزین، این طرح برای مستأجران خوب است و صاحبخانه ها از این قانون ترسیده اند و خانه‌های خود را اگر خراب کنند کمتر ضرر خواهند کرد.

‌یکی دیگر از کاربران نوشته است که دولت به جای اینکه به دنبال شکایت مستأجران از صاحبخانه ها باشد سقف اجاره بها را تعیین کند و صاحبخانه را موظف کند تا قیمت دولت را برای اجاره بها بپذیرد.

کاربر دیگری مطرح کرده است که مالک پس از شکایت مستأجر به بهانه‌های مختلف مستأجر را جواب خواهد کرد و مستأجر به دردسر خواهد افتاد دولت برای این امر هم راهکاری دارد؟

دیگری گفته است که اگر دولت به جای قانون شکایت مستأجر از صاحبخانه قیمت کرایه را تعیین کند بسیار بهتر است در اصفهان اجاره بها بسیار سنگین است و مستأجران با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

در این میان برخی از کاربران از ترس مستأجران از شکایت می‌گویند چرا که می‌ترسند که صاحبخانه انها را بیرون کند و نتوانند دیگر خانه‌ای در حد بودجه خود بگیرند بنابراین سکوت می‌کنند.

بازار مسکن شفاف می‌شود

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن درخصوص طرح شکایت مستأجران از صاحبخانه ها به آنلاین گفت: به دلیل نبود شفافیت در قراردادها این طرح با مشکلات زیادی رو به رو است با توجه به جریمه ای که برای صاحبخانه ها در نظر گرفته شده مستأجران به قراردادهای رسمی اهمیت ویژه ای خواهند داد.

وی در ادامه افزود: این راهکار باید تکمیل شود و تک بعدی نمی‌تواند تمام مشکلات مستأجران را حل کند از سوی دیگر نیاز به ساخت خانه در این بخش مهم است و باید تا ساخت مسکن را تسریع بخشید.

این کارشناس مسکن در پایان افزود: برای کنترل بازار مسکن سقف اجاره و ثبت قراردادهای قانونی می‌تواند مشکلات را تا کمی برطرف کند اما همانطور که گفتم ساخت مسکن می‌تواند این مشکلات را برای همیشه برطرف سازد این اقدامات موقتی بوده است.

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.