رسانه عمومی

اعتراض به رفتار با کارگران پایگاه‌های ملی و جهانی میراث فرهنگی

جمعی از کارشناسان میراث فرهنگی و نیروهای بنیاد ملی و بین المللی میراث فرهنگی با انتشار نامه ای سرگشاده نسبت به تصمیم گیری جایگاه و فعالیت افراد شاغل در این بنیادها اعتراض کردند و نسبت به آینده مرمت، حفظ و حراست از مهمترین تاریخ هشدار دادند. . بناهای تاریخی

به گزارش سلام دکتر، پرداخت حقوق کارگران کشور و بنیادهای بین المللی دارایی اغلب با تاخیر و تعلیق همراه است و شرایط کار و قراردادهای کاری بسیاری از آنها همچنان نامشخص و آشفته است. اکثر آنها نسبت به کارگران عادی از کف دستمزد کمتر خود شکایت دارند.

وضعیت این نیروها که در امر مرمت، حفاظت و حراست از بناهای تاریخی ایران فعالیت می کنند به حدی است که علی دارابی – معاون میراث فرهنگی، گردشگری و هنری – در اردیبهشت 1401 پس از نامه مسئولان آن دو. بنیاد بین المللی چغازنبیل و شوش به عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و هنر از وضعیت پرداخت حقوق و تاخیرهای طولانی مدت و مکرر قرارداد خدمت نیروهای مسلح خبر داد. حقوق از محل کارهای عمرانی است که اجرای آن سه ماه از سال طول می کشد، بنابراین همواره در پرداخت حقوق این همکاران با تاخیر مواجه هستیم. درج شده است، وزیر میراث فرهنگی نیز با معاون اول رئیس جمهور (محمد مخبر) برای حل این موضوع صحبت کرده است. کلام دستور داده است که برنامه و بودجه را دنبال کنند و راه باز کنند. وزارت میراث فرهنگی نیز فعالانه به دنبال حل مشکل همتایان است».

حل این مشکل منجر به تصویب بخشنامه ای با هدف مدیریت امور مدیریتی و کاری یک کارمند میراث ملی و بین المللی در 23 تیر 1401 در شورای نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد. . سایت.

طبق مقاله یکی از فصل های اول این راهنما، آن دسته از کارگرانی که در سایت های املاک ملی و بین المللی کار می کنند و از محل اعتبارات ملی دستمزد دریافت می کنند که قبل از اسفند 1400 شاغل بوده اند، مشمول این بخشنامه هستند و افرادی که از محل تملک وجه دریافت می کنند. طرح ها و دارایی های سرمایه ای یا جاری شهرداری، پرداختی دریافت می کنند، مشمول مقررات این بخشنامه نمی باشند و مسئولیت کلیه موارد آنها در چارچوب انتشار و قوانین و مقررات مربوط به عهده مدیر کل شهرداری است.

در فصل دوم این دستور آمده است: پذیرش افراد جدید و پذیرش افراد جدید از محل اعتبارات ملی ممنوع است و در صورت تخلف کلیه مسئولیت های قانونی ناشی از عدم رعایت مقررات. این ماده موجب ارجاع به مدیر بخش و بخشدار خواهد شد.»

در تبصره یک از سه ماده فصل دوم این راهنما آمده است: «در موارد مهم جذب و جذب افراد یا افراد جدید، احراز کلیه شرایط ضروری است که این شرایط شامل رعایت موارد زیر است. سگ تعداد کارکنان کشوری و سایت های اموال بین المللی، با رعایت مقررات و اعتبارات پیش بینی شده در قالب بودجه سنواتی با مجوز کتبی وزیر یا مقام مجاز و با تصویب کمیته تخصیص و بودجه تعیین می شود.

تبصره 3 همین ماده همچنین تاکید می کند: ادارات مناطق موظفند با هماهنگی اداره کل پایگاه ها هرگونه تغییر در تعداد شاغلین کشوری و مبانی ملکی جهانی اعم از فوت، بازنشستگی، نقل مکان، ترک شغل را گزارش کنند. و غیره فوری و کتبی با جزئیات. نوشته جدید

اما آنچه قابل اعتراض است موضوع فصل 4 این راهنما است که دستور می‌دهد: «کارگران و افرادی که کار دریافت و دریافت می‌کنند (در چارچوب مکانیزمی که قبلاً در این دستورالعمل دیده شده است) از نظر پرداختی مشمول مقررات قانون کار و تعهدات خود توسط خانه‌ها – کار پیمانکاری مربوطه و از نظر خدمات پزشکی ، بازنشستگی، حوادث ناشی از کار و سایر فعالیت ها مشمول مقررات قانون تامین اجتماعی خواهد بود و مبلغ بیمه ماهانه معادل قانون تامین اجتماعی توسط شرکت مذکور به صندوق مربوطه پرداخت خواهد شد.

در یکی از یادداشت های همین ماده تاکید شده است: «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هیچ گونه قرارداد کاری با این کارکنان ندارد».

متعاقباً تبصره 2 تاکید می کند: ادارات محلی موظفند نسبت به ساماندهی کارگران از طریق برون سپاری در شرکت های پیمانکاری طبق ضوابط و مقررات اقدام کنند.

همچنین در ماده ششم این بخشنامه آمده است: «اجازه پذیرش افرادی که به دلیل تصمیمات مراجع قضایی یا به موجب قانون بر اساس تخلفات اداری کارکنان برکنار شده اند را نداریم».

فصل هفتم نیز تاکید می کند: به کارگیری بازنشستگان ممنوع است مگر در موارد استثنا در قانون اصلاح قانون منع کار بازنشستگان. و این اطلاعات در تبصره اضافه شده است که «کار افراد بازنشسته و حکم قانونی این ماده پس از اخذ مجوز امکان پذیر است».

اکنون جمعی از کارشناسان میراث فرهنگی و نیروهای بنیاد ملی و بین المللی میراث ملی به محتوای این بخشنامه واکنش نشان داده و در نامه ای سرگشاده با آن مخالفت کرده اند. سخنان آنها این است که تشریفات اداری و کار برای کارگران کشور و سایت های ملکی دنیا، نه تنها ساختار و ارتقاء نمی دهد که باعث از دست رفتن بسیاری از کارگران و نیروهای انسانی این بنیادها و حفظ، تعمیر و نگهداری می شود. توصیه ها در این بنیادها مهمترین آنهاست که آثار تاریخی کشور را به خطر می اندازند.

در این نامه اسامی امضاکنندگان در نزد سلام دکتر محفوظ مانده است، گفته می‌شود «به جای تعیین تکلیف و تغییر وضعیت و ارتقای وضعیت نیروهای بنیاد اموال ملی و بین‌المللی، این روند جایگزینی می‌گوید. در حالی که ائتلافی از نیروهای ویژه در پایگاه‌هایی که مستقیماً درگیر تحقیق، حفاظت، مرمت و نگهداری مجموعه‌های تاریخی هستند کار می‌کنند، چگونه می‌توان انتظار داشت که خطای انسانی در مرمت و حفاظت از مجموعه‌های تاریخی رخ ندهد. مهمترین آثار تاریخی؟

یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش های حوزه میراث فرهنگی، بنیادهای میراث ملی و بین المللی است که وظیفه حفاظت، مرمت، نگهداری و مطالعه و تحقیق بناها و آثار تاریخی و مکان های شناخته شده این کشور را بر عهده دارند. اهمیت این حوزه نسبت به سایر حوزه های ماموریتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و هنر در این است که کار این حوزه تخصصی و میدانی است و هرگونه خطا در آن غیرممکن و غیر قابل تصور است.

نامه سرگشاده تعدادی از کارشناسان اموال فرهنگی و آثار بنیاد املاک با طرح سوالاتی از این قبیل ادامه دارد: بیش از یک و حتی دو سال است که کارشناسان بنیاد املاک کشور و جهان در گرمای تابستان. و سرمای زمستان همه مشکلات از جمله بلاتکلیفی را تحمل کرده اند، در شرایط کاری و مشکلات مالی فراوان بی امان و با کمال ترین کمال از هویت ایران اسلامی و تمدن این سرزمین پاسداری و دفاع می کنند. اکنون پس از سال ها تلاش و کار آنها به جای شغل دادن و تغییر جایگاه و ارتقای این نیروها باید شرکت های پیمانکاری را پیدا کرد که موجی از نگرانی را در دل کارکنان بنیادها و خانواده هایشان ایجاد کرده است. و عجیب است که وزارت میراث فرهنگی در مهم ترین حوزه های فعالیت یعنی پایه های میراث ملی و بین المللی تصمیم به اتخاذ چنین تصمیمی گرفته است.

آیا به این دلیل نیست که کار اصلی این وزارتخانه حمایت از سه حوزه ماموریتی از جمله میراث فرهنگی که در راس دنیا قرار دارد و بناها و اماکن کشور است؟ با ائتلاف نیروهای متخصص در بنیادهایی که مستقیماً درگیر آموزش، حفاظت، مرمت و نگهداری مجموعه‌های تاریخی هستند، انجام این مأموریت زیر سؤال نخواهد رفت و نگرانی‌هایی در مورد مرمت و حفاظت از آن‌ها بیشتر خواهد شد. آثار تاریخی مهم این کشور؟

به نظر می رسد این شیوه تصمیم گیری ناشی از عدم تمایل به حل اساسی مشکلات است. زیرا این دستورالعمل که ایرادات فنی و مبنای آن را در نظر گرفته است، به جای رفع مشکل شرایط کاری کارگران، بیشتر به پاکسازی صورت مشکل پرداخته است که گویی از گودال به چاه افتاده ایم. .

این سوال نیز مطرح می شود: آیا امنیت، تعمیر، تحقیق و پژوهش که از جمله فعالیت های اصلی بنیادها هستند، کارهای موقت، کاری و غیرضروری است که می توان آن را به شرکت های پیمانکاری نیروی انسانی واگذار کرد؟ آنچه مسلم است این موضوع نشان از عدم شناخت و درک نادرست رهبران از میراث فرهنگی و فضاهای جهانی کشور و جهان دارد.

ای کاش امثال جناب آقای دکتر آیت الله زاده شیرازی و دیگر بزرگانی که میراث فرهنگی این مملکت را ساختند و در شکل گیری پایه ها و تربیت نیروی متخصص و ایجاد اشتغال دانشگاهی در حوزه میراث فرهنگی نقش بسزایی داشتند، به آموزش کارشناسان نیز بپردازند. ، قهرمانان و مدیران اطمینان حاصل کنند که مهمترین معاونت وزارت میراث فرهنگی در معرض تصمیمات جزئی و خودسرانه قرار نگیرد…

این نگرانی در مورد سایت های میراث جهانی که دولت متعهد به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو است، حساس تر است. زیرا حفظ و تربیت نیروی انسانی پایدار و متخصص در سایت‌های میراث جهانی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بنیادها در سراسر جهان است.

به نظر می رسد تصمیم گیرندگان و توسعه دهندگان این دستورالعمل ها، استانداردهای ملی و بین المللی املاک را چیزی شبیه به استانداردهای امداد جاده ای یا استانداردهای اطلاعاتی یا چیزی شبیه به آن می دانند، شاید نمی دانند که پایه های میراث ملی و بین المللی باعث افتخار است. پرچم های تاریخ و تمدن این سرزمین با حمایت شخصی وزیر و همه دستگاه های معاونت وزارت به ویژه در حوزه اموال فرهنگی، توسعه اداری و گردشگری، تمدن ایرانی اسلامی این سرزمین را حفظ کنند. محکم در عرصه جهانی، نه با صحبت از اقدامات بنیادها، تلاش های خانه تأثیرگذاران، مرمت کنندگان مبلمان، دانشمندان با کارگران. بسیاری از میان رشته های مهمی که بر روی مهم ترین و نفیس ترین کارهای کشور کار می کنند را باید کم ارزش دانست.

سال‌هاست که سایر ارگان‌های دولتی مانند آموزش و پرورش با اخذ مجوزهای ویژه از خانه -شورای و شورای دولتی در سطوح مختلف حقوق آموزشی و نقش‌های نهضت سوادآموزی را که بیش از تعداد کارکنان شاغل در بنیادها است، تغییر داده‌اند. ، و سمت را به قدرت قراردادی و رسمی تبدیل کرده است. ارتقاء یافته است، هرچند که پس از گذشت بیش از دو سال، وزارت میراث فرهنگی نتوانسته است برای 800 کارگر در بنیادهای مهم خود، اکثر آنها، مشاوره اساسی داشته باشد. بسیار ماهر و واقعاً حیف است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و هنر نمی تواند جایگاه نیروهای ویژه را در پایگاه های خود تغییر دهد.

نکته دیگر اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، وزارت میراث فرهنگی از طریق شورا اجازه مدیریت بناها و محوطه های تاریخی را پیدا کرده است، پس چرا مانند وزرای علوم و بهداشت که دانشگاه را به عنوان یک دانشگاه مدیریت می کنند. کمیته از ناظران، آیا اصول را طبق قانون کنترل می کنند؟ هیئت مدیره مدیریت نمی کند تا با ایجاد یک سیستم عمومی و مستقل، مدیریت مناسب تری در نظر گرفته شود و علاوه بر بودجه جاری از منابع درآمدی دیگری نیز بهره مند شود. و بهبود کیفیت خدمات به گردشگران. بنابراین اقدامات انجام شده در این زمینه در سال 2019 اما با تغییر دولت به نتیجه نرسید.

با توجه به اتفاقات رخ داده، انتظار می رود مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و هنر توجه بیشتری به اختیارات داخلی وزارتخانه ذیربط به ویژه نیروی انسانی ویژه شاغل در بنیادها و موزه ها داشته باشند. با توجه به همکاری کارگران و باز شدن پای کارگران در خزانه ملی و استفاده از کلماتی مانند “وزارت موظف به استخدام نیروهای اساسی نیست” بیشتر شبیه پنهان کردن مشکل است که به تنهایی نمی تواند کمک. در حل مشکلات و همچنین از دست دادن جان جوانان تحصیل کرده ای که صادقانه بیش از یک تا دو سال از زندگی خود را فدای میراث فرهنگی می کنند. بنابراین چنین مدیریت و تصمیماتی جز غم و اندوه و تشویش در ذهن نیروهای آینده میراث فرهنگی کشور به همراه نخواهد داشت و نتایج آن حتی در مدت کوتاهی نمایان خواهد شد.

انتهای پیام