اقتصادیکسب و کار سلامتی

استراتژی موثر در رسانه های اجتماعی برای دراپ شیپینگ

امروزه رسانه‌های اجتماعی به بخشی ضروری از استراتژی کسب‌وکار تبدیل شده‌اند. بااین‌حال، برای استفاده موثر از این پلتفرم‌ها به چیزی بیش از پست کردن محتوا نیاز دارید. یعنی برای رسیدن به اهدافتان باید یک استراتژی برای رسانه‌های اجتماعی تعریف کنید. داشتن برنامه مشخص و تعیین مراحل لازم برای دستیابی به اهداف مطلوب می‌تواند تفاوت زیادی در کارتان ایجاد کند. پس چطور یک استراتژی برای رسانه‌های اجتماعی طراحی ‌کنید؟ دوره جدید آموزش دراپ شیپینگ در سایت ما منتشر شد

اول، باید هدف استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود را بدانید و با بازاریابی رسانه‌ای آشنا باشید. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به این معنی است که از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی برند خود استفاده ‌کنید. این روش بازاریابی به برندها امکان می‌دهد تا هم به مخاطبان فعلی و هم به مشتریان احتمالی دسترسی پیدا کنند. به‌علاوه برندها می‌توانند ماموریت، ماهیت و شخصیت خود را در این روش بازاریابی به نمایش بگذارند. پس واضح است که بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای شناساندن برند، تبلیغات، ارزیابی عملکرد و ارائه خدمات به مشتری استفاده می‌شود و لحاظ نکردن آن در استراتژی کسب‌وکار مانع موفقیت برندتان می‌شود.

حالا که از اهمیت استراتژی رسانه‌های اجتماعی آگاه شدید، بیایید درباره عناصر آن صحبت کنیم. استراتژی رسانه‌های اجتماعی باید اهداف، روش دستیابی به آن‌ها و معیارهای ارزیابی پیشرفتتان را مشخص کند. خود استراتژی باید طوری باشد که در صورت نیاز و با تغییر خواسته‌ها و نیازهای مخاطب هدف و با تغییر فضای فرهنگی و روندهای رایج قابل تغییر باشد. وقتی برای طراحی استراتژی رسانه‌های اجتماعی طوفان فکری برگزار می‌کنید، 6 گام مهم زیر را در نظر داشته باشید:

 اهداف خاص همسو با اهداف اصلی کسب‌وکار

تعیین هدف یکی از اجزای کلیدی استراتژی رسانه‌های اجتماعی و دقیق‌ترین روش برای پیگیری پیشرفت و سنجش موفقیت شما است. اهداف شما باید از چارچوب S.M.A.R.T پیروی کنند، یعنی:

  • S. خاص
  • M. قابل ارزیابی
  • A. قابل دستیابی
  • R. مرتبط
  • T. دارای محدوده زمانی

باشند. پیروی از این چارچوب به شما کمک می‌کند اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین کنید که در یک بازه زمانی خاص قابل ارزیابی باشند. به این ترتیب می‌توانید میزان پیشرفتتان و حوزه‌های بهبودیافته را مشخص کنید. برای ارزیابی این اهداف باید از معیارهایی استفاده کنید که بیشترین ارتباط را با نوع عملکرد برندتان دارند. گاهی گرفتن لایک‌های زیاد در یک پست به این معنی نیست که برندتان خوب عمل می‌کند. به معیارهایی مانند ذخیره‌ها، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، کامنت‌ها، مدت زمانی که بیننده صرف تماشای ویدیوی شما کرده است و مدت زمانی که کاربران رسانه‌های اجتماعی در ‌سایت شما صرف کرده‌اند توجه کنید. اطلاعاتی که از این اعداد به دست می‌آورید نشان می‌دهد که مخاطبان چقدر با برندتان ارتباط برقرار کرده‌اند و آیا باید تغییراتی در استراتژی ایجاد کنید یا خیر.

درآمد دراپ شیپینگ در ایران چقدر است؟

درآمد دراپ شیپینگ در ایران یا هرجای دیگری، بسته به فاکتورهای متعددی متغیر است. فاکتورهایی مثل نوع محصولی که قرار است بفروشید، تعداد فروش‌های هر ماه، بازار هدف و البته استراتژی کلی‌ای که برای کارتان در نظر می‌گیرید.

مثلاً اگر جامعۀ هدفتان خارج از کشور باشند و به آن‌ها دلاری بفروشید، مسلماً درآمدتان هم خیلی بیشتر خواهد بود؛ حتی اگر هدفتان Shopify Sales Recap به هموطنانمان در همین خاک باشد، بسته به محصولی که انتخاب می‌کنید و جامعه‌ای که هدف می‌گیرید، میزان درآمد بسیار متفاوت خواهد بود.

در واقع، ممکن است ماهی چند ده هزار دلار درآمد از این طریق کسب کنید، شاید هم مقدار درآمدتان به‌معنای واقعی کلمه صفر باشد! بله؛ ممکن است حتی نتوانید یک مشتری جذب کنید؛ مخصوصاً وقتی در ابتدای راه باشید و به اهداف مدنظرتان در بازاریابی نرسیده باشید.

نیاز به سرمایه کم برای شروع

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، مهم‌ترین مزیت دراپ شیپینگ این است که نیازی به انبار یا فضایی برای نگهداری از محصولات ندارید؛ به عبارتی، نه قرار است برای تهیۀ این فضا هزینه کنید و نه برای خرید محصولات و انبار کردن آن‌ها!

پس اگر سرمایه ندارید و می‌خواهید یک کسب‌وکار سودده داشته باشید، می‌توانید دراپ شیپینگ را در گوشۀ ذهنتان داشته باشید. مجدداً یادآور می‌شویم که خبری از کار آسان نیست و باید سختی‌های راه را به جان بخرید؛ منتهی نیازی به سرمایۀ اولیۀ کلان وجود ندارد.

احتمالاً فقط باید برای ساخت و راه‌اندازی سایت و البته نگهداری و رسیدگی به آن هزینه کنید؛ به‌علاوۀ تبلیغات برای جذب مشتری.

تازه اگر به‌جای سایت از یک اکانت اینستاگرام استفاده کنید، هزینه‌های راه‌اندازی سایت هم از مخارج حذف می‌شوند و فقط باید برای تبلیغات پول کنار بگذارید.

البته که ما توصیه می‌کنیم حتماً سایت بسازید و در کنارش از اکانت شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام برای هدایت بازدیدکنندگان به سایت استفاده کنید. جلوتر با دلایلی از این توصیه دفاع خواهیم کرد. مسیر موفقیت اولین دراپ شیپر ایرانی می‌توان از سینا سینری به عنوان یکی از پیشگامان این روش در ایران نام برد.

اهداف مهم برای تعیین استراتژی شبکه های اجتماعی چیست؟

بدون شک همان طور که تاکید می‌کنیم استراتژی شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد، به همان اندازه نیز باید به این نکته اشاره کنیم که در پی تدوین یک استراتژی قدرتمند و اصولی اهدافی نهفته است که باید به تک‌تک آنها برسیم. در ادامه به مهمترین اهدف تعیین استراتژی شبکه های اجتماعی می‌پردازیم:

  • افزایش آگاهی برند: اولین و یکی از مهمترین هدف در تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی افزایش آگاهی برند (Awarness) است. شما همواره باید تلاش کنید تا با محتوای هدفمند و جذاب تعامل و ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنید تا نه‌تنها برندی معتبر از خودتان بسازید، بلکه بتوانید آگاهی نسبت به برند خود را افزایش دهید.
  • افزایش فروش: اگر صاحب کسب و کار محصول‌محور هستید یا خدمات ارائه می‌کند، تمام فعالیت‌های شما در نهایت با هدف افزایش فروش انجام خواهد شد. به همین دلیل یکی از اهداف مهم استراتژی شبکه های ا جتماعی این است که بتوانید بعد از ایجاد تعامل با مخاطب او را به سمت سایت و فروشگاه اینترنتی خود هدایت کنید و نرخ تبدیل‌تان را بالا ببرید.
  • بهبود نرخ بازگشت سرمایه: یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که با تعریف KPIهای مختلف می‌توانید عملکرد برنامه خود را بسنجید. بر همین اساس می‌توانید در استراتژی خود نرخ بازگشت سرمایه را پیش‌بینی کنید و براساس آن بهینه‌سازی لازم را انجام دهید. ضمن که برخی معتقدند استراتژی و شاخص‌های کلیدی عملکرد باید براساس ROI تدوین شود.
  • بهبود کیفیت فروش: طبیعتا افزایش فروش اتفاق بسیار خوبی است، ولی به همان نسبت باید کیفیت فروش و خدمات پس از فروش نیز بهبود یابد. یکی از اهداف استراتژی شبکه های اجتماعی بررسی و تحلیل رفتار مشتری و افزایش کیفیت فروش براساس مخاطبان هدف است.
  • رهبری بازار: یکی دیگر از اهداف استراتژی شبکه های اجتماعی این است که بتوانید در بین رقبا و هم‌صنفی‌های خود پیشتاز باشید و رهبری بازار را در دست بگیرید. ضمن اینکه می‌توانید تحلیل خوبی روی رقبا داشته باشید.