اقتصادی

از فرصت‌های کشاورزی قرقیزستان و بلاروس تا از سرگیری صادرات به عراق

اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران | از | برنامه لیمویی

در هفته جاری خبرهای مهمی در بخش کشاورزی‌ منتشر شد که از مهمترین آنها می توان به از سرگیری صادرات محصولات کشاورزی به عراق و تعاملات اقتصادی با کشورهای قرقیزستان و بلاروس و همچنین پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران اشاره کرد.

به گزارش سلام دکتر از “سرگیری صادرات محصولات کشاورزی به عراق” یکی از مهمترین خبرهای هفته اخیر بود. رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت که صادرات محصولات کشاورزی به عراق آغاز شده و غالبا سبزی و صیفی نیز صادر می‌شود.

پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران نیز یکی دیگر از خبرهای مهم هفته اخیر بود. در این زمینه، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که تا پایان مهرماه مطالبات گندمکاران واریز می شود.

آغاز توزیع شیر در مدارس نیز از دیگر خبرهای مهم این هفته بود. یک کارشناس حوزه لبنیات با بیان اینکه  حدود ۳۰ هزار پاکت شیر در مراسم افتتاحیه این طرح به صورت نمادین توزیع شد، گفت که دولت برای سال تحصیلی جاری بودجه طرح شیر مدرسه را تامین کرده است، البته باید پیگیر باشیم تا برای سال‌های بعد نیز این بودجه تامین شود.

هشدار سازمان حمایت به صنایع لبنی نیز یکی دیگر از خبرهای مهم هفته بود. مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و فراورده‌های دامی سازمان حمایت اعلام کرد که تاثیر افزایش قیمت مصوب شیرخام و سایر هزینه‌های تولید قبلا در قیمت محصولات لبنی لحاظ و از سوی واحدهای تولیدی اعمال شده است و هرگونه افزایش مجدد قیمت‌ها فاقد وجاهت بوده و می‌تواند با عنوان تخلف گرانفروشی مورد پیگیری قرار گیرد.

تفاهم نامه های همکاری در بخش کشاورزی با کشورهای بلاروس و قرقیزستان نیز از جمله خبرهای مهم هفته جاری در بخش کشاورزی بودند. وزیر جهاد کشاورزی در سیزدهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و قرقیزستان با بیان اینکه قرقیزستان منابع آب بسیار خوبی دارد گفت که این کشور فرصت خوبی برای سرمایه گذاری خصوصا در حوزه شیلات و دامپروری دارد که مورد استقبال بخش خصوصی ما قرار گرفت.

وی همچنین اعلام کرد که با برنامه‌ریزی مناسب  می توان کشور بلاروس را به عنوان یکی از منابع استراتژیک تامین گوشت قلمداد کرد و همچنین به آنجا مرغ صادر کرد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.