اقتصادی

از استخدام ۱۰۷ هزار نفر تا فصلی شدن دستمزد کارگران

۱۰۷ | آزمون‌هاي استخدامي | از

اهم اخبار حوزه کار و تعاون در هفته جاری به خبرصدور ۱۰۷ هزار مجوز استخدام رسمی در سال جاری، تصویب آیین نامه جدید کاریابی ها و پیشنهاد فصلی شدن حقوق و دستمزد کارگران اختصاص داشت.

به گزارش سلام دکتر، در هفته ای که گذشت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور ۱۰۷ هزار مجوز استخدام رسمی برای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، دانشگاه‌ها و سایر دستگاهای اجرایی خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که اطلس اشتغال کشور در معاونت اشتغال تا شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ طراحی خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی هم قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی را به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی بیش از دوسال بود که در دست رسیدگی و تصویب قرار داشت اما سرانجام با رفع ایراد شورای نگهبان به تصویب نهایی رسید و با ابلاغ آن منابع و اعتبارات لازم برای بیمه کارگران ساختمانی تامین شد.

این هفته آیین نامه جدید کاریابی ها که به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده بود توسط هیات وزیران به تصویب رسید.

در این آئین نامه، تمرکز زدایی و تفویض اختیار کلیه امور اجرایی مربوط به کاریابی ها از جمله صدور مجوز کاریابی خارجی به ادارات کل اجرایی داده شده و تخصصی‌کردن و گسترش دامنه فعالیت دفاتر کاریابی غیردولتی و تدقیق چارچوب فعالیت دفاتر کاریابی خارجی، تعیین ترکیب جدید اعضای هیات مرکزی و هیات استانی از جمله موادی است که در آن گنجانده شده است.

پیشنهاد فصلی شدن حقوق و دستمزدها هم خبر دیگری بود که یک مقام کارگری مطرح کرد.

وی گفت: به جای آنکه چانه زنی‌های فشرده مزد هر سال به اسفندماه موکول شود، دستمزد را به شکل فصلی نسبت به تورم بررسی و در شش ماهه دوم ترمیم‌ کنیم.

این عضو کانون شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه فاصله بین خط معیشت با تورم زیاد شده و رقم‌های متفاوتی برای سبد هزینه معیشت ارائه می‌شود، گفت: این مسأله باعث شده ورود به بحث دستمزد ۱۴۰۲ برای نماینده کارگر و کارفرما و دولت دشوار شود.

انتهای پیام