اقتصادی

ارائه نیازهای فناورانه «فراجا» به دانش‌بنیان‌ها/هوشمندسازی در پلیس با دو رویکرد

ارائه | با | برنامه لیمویی

در رویداد تخصصی عرضه و تقاضای فناوری پلیس هوشمند، کارشناسان فرماندهی انتظامی کشور نیازهای فناورانه این نهاد نظامی را در حوزه‌های مختلف به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کردند.

به گزارش سلام دکتر، دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی امروز در رویداد تخصصی عرضه و تقاضای فناوری پلیس هوشمند که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و با مشارکت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و مقامات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) در محل صندوق نوآوری برگزار شد، اظهار کرد: صندوق نوآوری مولود قانون دانش‌بنیان است. در سال ۱۳۸۹ که قانون دانش‌بنیان به تصویب رسید، قرار شد صندوقی به‌منظور تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل بگیرد. صندوق با سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومانی شکل گرفت و در سال گذشته نیز هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب کردند سرمایه صندوق ظرف ۵ سال آینده به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

ملکی‌فر گفت: امروز که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از ۸۵۰۰ شرکت رسیده است، سرمایه صندوق تناسبی با نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد و امیدواریم در آینده نزدیک منابع بیشتری جذب صندوق شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اتفاق مهم سال گذشته این بود که قانون جهش تولید دانش‌بنیان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به مدد این قانون، امروز دوره جدیدی در زیست‌بوم نوآوری کشور آغاز شده است.

وی گفت: امسال با دستور رئیس‌جمهوری هیئت عامل چهارم صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز به کار کرده و برگ جدیدی در چرخه عمر صندوق ورق خورده است. 

ملکی‌فر در ادامه با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی نقشی در احراز صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد و فقط وظیفه تأمین مالی این شرکت‌ها را برعهده دارد، گفت: امروز بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه IT فعالیت می‌کنند. در این راستا ۱۹۷۰ شرکت در حوزه سخت‌افزار و الکترونیک و بالغ بر ۱۸۵۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و IT و ICT فعالیت می‌کنند.

سرمایه صندوق نوآوری با میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان همخوانی ندارد

به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امروز فروش شرکت‌های دانش‌بنیان از ۴۰۰ هزار میلیارد گذشته است، گفت: سرمایه ۳ هزار میلیارد تومانی صندوق نوآوری با این فروش ۴۰۰ هزار میلیاردی همخوانی ندارد، لذا تلاش کردیم سایر منابع و بازیگران زیست‌بوم را نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌کاربگیریم که از جمله آن می‌توان به بازار سرمایه و ابزارهایی مثل تأمین مالی جمعی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در طول سال‌های فعالیت صندوق نوآوری، توانسته‌ایم ۴۰ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهیم و این روند همچنان صعودی است.

ملکی‌فر در ادامه با اشاره به اینکه صندوق نوآوری همزمان با تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به فکر توسعه بازار این شرکت‌ها نیز است و برای آن برنامه‌ریزی کرده است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان شاید قبل از اینکه احتیاج به وام گرفتن و دریافت تسهیلات داشته باشند نیازمند این هستند که خدمات و محصولات خود را در داخل و خارج کشور به فروش برسانند، لذا برای توسعه بازار آنها ابزارهای متعددی را تدارک دیده‌ایم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: امروز در بیش از ۳۰۰ نمایشگاه داخلی از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت بلاعوض داریم و شرکت‌ها با حمایت صندوق نوآوری می‌توانند در نمایشگاه‌های خارجی حضور پیدا کنند.

وی گفت: یکی دیگر از خدمات توسعه بازار، بحث برگزاری رویدادها است؛ هدف ما از برگزاری این رویدادها این است که طرف عرضه را به طرف تقاضا برسانیم. هفته آینده نیز رویداد صنایع غذایی را در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار خواهیم کرد.

ملکی‌فر یادآور شد: بعد از اینکه عرضه و تقاضا به یکدیگر متصل شد، نوبت به خدمات مالی صندوق نوآوری می‌رسد. در موضوع ضمانتنامه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از طریق صندوق به بانک‌ها معرفی شوند.

معرفی ۲۱۰۰ نیاز فناورانه دستگاه‌های اجرایی و صنایع به شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تاکنون ۳۵ رویداد تبادل فناوری از سوی این صندوق برگزار شده که نتایج خوبی به همراه داشته است، گفت: طی این رویدادها بیش از ۲۱۰۰ نیاز دستگاه‌های اجرایی و صنایع بزرگ را به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کردیم و ۱۹۲ صنعت بزرگ کشور نظیر فولاد، خودرو و … در این رویدادها مشارکت کردند و در مجموع توانستیم بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد در این رویدادها امضا کنیم.

وی گفت: همچنین در رویدادی که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ با همکاری نیروی انتظامی برگزار کردیم، ۳۴ نیاز فناورانه از سوی دوستان ما در فراجا مطرح و ۱۲ نیاز به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شد. همچنین ۲۷ محصول از ۲۷ شرکت دانش‌بنیان برای پاسخ به این نیازها ارائه شد و ۲۴ تفاهم‌نامه نتیجه این رویداد بود. آخرین گزارش از آن رویداد این بود که ۱۴ شرکت دانش‌بنیان موفق شدند محصولات خود را به قرارداد برسانند.

لزوم شبکه‌سازی میان دانش‌بنیان‌ها و پارک‌ها برای تامین نیازهای فناورانه سازمان‌ها

در ادامه این رویداد نیز علی اسدی، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سخنانی گفت: پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند در جهت رفع نیازهای کشور به وظایف خود عمل کنند، اما ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها نشان می‌دهد خلأها همچنان باقی است.

وی با تاکید بر اینکه باید بین شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری شبکه‌سازی ایجاد شود، گفت: در کنار این شبکه‌سازی، باید نیازهای دستگاه‌های مختلفی به محصولات دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد.

اسدی‌ تصریح کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل پارک‌های علم و فناوری مشخص است و همانطور که دانشگاه تهران، دانشگاه مادر است، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز همین نقش را ایفا می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: پارک تهران از جمله پارک‌هایی است که شرکت‌ها در همه حوزه‌ها در آن فعالیت می‌کنند و تلاش ما این است که پارک فقط در جهت رفع نیازهای فناورانه و سخت‌افزاری ورود نکند، بلکه در جهت رفع بسیاری از معضلات جامعه نیز تلاش‌هایی در آن صورت گیرد.

وی گفت: این اولین رویدادی نیست که با همکاری فراجا برگزار می‌شود، بلکه در آذرماه سال گذشته نیز نمایشگاهی در این راستا برگزار شد و امروز نیز رویداد پلیس هوشمند در حال برگزاری است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این پارک به عنوان «هاب پارک‌های علم و فناوری برای رفع نیازهای فراجا» انتخاب شده است، تأکید کرد: در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، جلسات متعددی با همکاری فراجا و معاونت فناوری وزارت عتف برگزار شد و ۸۰۰ متقاضی از همه پارک‌ها برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده و در اختیار فراجا قرار گرفتند.

اسدی گفت: بعد از غربالگری، ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان انتخاب شدند و با تک‌تک این شرکت‌ها تماس گرفته شد و در نهایت ۱۳۵ شرکت مورد تأیید قرار گرفتند. امروز ۶۲ شرکت دانش‌بنیان با محصولات فناورانه خود در این نمایشگاه حضور دارند و در این راستا ۲۰ پارک علم و فناوری با ما همکاری کردند.

برای ارتقاء حکمرانی ناگزیر به استفاده از ابزار برآمده از دانش و اطلاعات هستیم

رضا باقری اصل، رئیس کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز در این مراسم تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در این عصر حکمرانی را ارتقاء دهیم، ناگزیریم ابزار برآمده از دانش و اطلاعات را در همه وجوه حکمرانی به کار گیریم.

وی افزود: امروز برهم‌کنش‌های میان انسان و ماشین که منجر به تولید داده بیشتر شده، پارادایم‌هایی برای حکمرانی ایجاد کرده است که اهمیت بسیار بالایی دارند. 

تاسیس ناحیه نوآوری دانشگاه تهران در آینده‌ای نزدیک

امید رضایی‌فر، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این رویداد بیان کرد: ما در حوزه همکاری فراجا با شرکت‌های دانش‌بنیان، از مقامات فراجا درخواست کردیم پیچیده‌ترین صورت‌بندی نیازمندی‌های خود را ارائه دهند.

وی در ادامه ضمن تقدیر از صندوق نوآوری و شکوفایی برای زمینه‌سازی برگزاری این رویداد، از تاسیس ناحیه نوآوری دانشگاه تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و پیشنهاد کرد: ما می‌توانیم این ناحیه نوآوری را به شکل شهر هوشمندی تعریف و زیرساخت‌های هوشمند را در آن طراحی کنیم که همین زیرساخت‌ها می‌توانند در قالب کوچک‌تری بخشی از مسائل پلیس را در حوزه هوشمندسازی پاسخ دهند.

هوشمندسازی در پلیس با دو رویکرد

سردار احمد دولتخواه، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا نیز در ادامه این رویداد در سخنانی با اشاره به ارائه محصولاتی از ۸۳ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه جانبی این رویداد، به محورهای برگزاری این رویداد و نیز نمایشگاه جانبی آن اشاره کرد و گفت: پیشگیری، کشف علمی و هوشمند جرایم، حکمرانی و الزامات تحلیل داده و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مبتنی بر تحلیل داده از جمله محورهای برگزاری این رویداد است.

این مقام ارشد انتظامی افزود: گفت: کاربردهای هوش مصنوعی در پلیس، فرماندهی و کنترل هوشمند، مدیریت و کنترل هوشمند ترافیک و … از دیگر محورهای برگزاری رویداد تخصصی پلیس هوشمند و نمایشگاه دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

سردار دولتخواه همچنین بیان کرد: هوشمندسازی در پلیس با دو رویکرد «خدمت به مردم با در نظر گرفتن تسهیل‌گری حداکثری» و «اجرای مأموریت‌ها با سرعت حداکثری» آغاز شد. بخشی از اقدامات هوشمندسازی در پلیس مربوط به اقدامات درون سازمانی می‌شود که در حیطه وظایف پلیس‌های تخصصی است و بخشی دیگر مربوط به ارائه خدمات حداکثری به مردم است.

انتهای پیام