اجرای طرحی برای توانمندسازی مادران و پدران

از آنجایی که سال‌های اولیه زندگی کودک برای ایجاد مهارت‌های شناختی، عاطفی و توانایی‌های اولیه که به عنوان پیش‌بینی‌کننده برای سازگاری و عملکرد مادام‌العمر مورد اهمیت است، در همین راستا سازمان بهزیستی طرح توانمندسازی خانواده محور- همیار مادر و کودک را با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرا می‌کند.

به گزارش سلام دکتر،‌ سال‌های ابتدای کودکی مهم‌ترین سال‌های حیات است و تجربیات این سال‌ها زیر بنای زندگی آینده هر انسانی خواهد بود. بررسی‌های متعدد مشخص کرده‌اند که بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارند. محیطی که کودک در آن زندگی کرده، رشد می‌کند و می‌آموزد، تأثیر بسیار زیادی بر تکامل، جامعه‌پذیری و تکامل اجتماعی وی دارد.

اثرات آنچه در طول نخستین ماه‌ها و سال‌های زندگی کودک و حتی در دوره قبل از تولد روی می‌دهد می‌تواند در تمام طول عمر وی ادامه یابد. علاوه بر این در مباحث توسعه پایدار نیز به نقش اساسی کودکان به عنوان محور توسعه پایدار توجه شده است و همچنین در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تحول روابط والدین و کودکان در سراسر دنیا شده و برنامه‌های مختلفی به این منظور طراحی و اجرا شده است از این رو در طراحی برنامه‌های مبتنی بر توسعه پایدار، مرحله پیش از تولد (دوران بارداری مادر) نیز لحاظ می‌شود تا بتواند مسائل و نیازهای سال‌های اولیه زندگی را در یک روند طولی مورد توجه قرار دهند.

براساس اعلام سازمان بهزیستی کشور، طرح توانمندسازی خانواده محور – همیار مادر و کودک برمبنای تسهیل تشکیل گروه‌های همیاری مادران و نیز ایجاد اجتماعات کوچک محلی با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طراحی و برنامه‌ریزی شده و طرحی راهبردی با رویکرد پیشگیرانه چند سطحی در حوزه خانواده است.

ترویج مسئولیت‌پذیری پدران و کمک به تغییر نگرش مادران از مادر کامل به مادر کافی، کمک به ایجاد جریان توانمندسازی مادران و پدران با رویکرد خانواده محور در حیطه‌های در دسترس بودن، پاسخگو و حساس بودن در رابطه با کودک، به کارگیری مشارکت مادران و پدران در تشکیل گروه‌های همیار مادر و کودک، ایجاد فضای گفتمان، پویایی پایداری گروه همیار مادر و کودک و تولید و ترویج ادبیات مبتنی بر رشد و تکامل همه جانبه دوران ابتدای کودکی (ECD) بطور اختصاصی در حوزه ارتقای سلامت و پیشگیری از آسیب‌های کودکان میان مادران باردار و مادران دارای کودک زیر ۳ سال از جمله اهداف این طرح است.

در این میان، طرح توانمندسازی خانواده محور- همیار مادر و کودک برای سال‌های آینده گسترش کمی و کیفی برنامه را از طریق فعالیت‌ها و اقداماتی همچون توانمندسازی خانواده‌ها در خصوص رشد و تکامل دوران ابتدای کودکی، تربیت تسهیلگران، آموزش مادران و پدران به عنوان حامیان مادر، تشکیل و سازماندهی گروه همیار مادر و کودک، راهبری گروه همیار مادر و کودک، پویایی و پایداری گروه‌های همیار مادر و کودک و غربالگری مادران و خانواده‌های تحت پوشش پیش‌بینی کرده است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل