رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه در آستانه جهش در حوزه دوراپزشکی قرار داریم، از اقدامات انجام شده جهت تدوین آییننامههای دوراپزشکی توسط معاونتهای بهداشت، درمان و حقوقی این وزارتخانه خبر داد.
رضا مظهری در گفتوگو با سلام دکتر، درباره آخرین وضعیت اجرای دوراپزشکی (تله مدیسین) اظهار کرد: وزارت بهداشت برای اجرای دوراپزشکی از ظرفیت مجموعههای مختلف مانند دانشگاه علوم پزشکی هوشمند استفاده میکند. تمام دانشگاههای علوم پزشکی، معاونتهای بهداشت و درمان وزارت بهداشت، شرکتهای دانشبنیان در ارتباط با دوراپزشکی اقدام کردهاند. اقدامات بسیار خوبی در ارتباط با دوراپزشکی شکل گرفته و در آستانه جهش در حوزه دوراپزشکی قرار داریم.
آییننامههای دوراپزشکی در حال تدوین
وی با بیان اینکه دوراپزشکی بخشهای مختلفی دارد، افزود: ارتباط ساده به وسیله «صوت» میان بیمار و پزشک، یکی از بخشهای دوراپزشکی به حساب میآید. ارتباط میان پزشک و بیمار به وسیله صوت در دوران پاندمی کرونا قابل مشاهده بود و مشاورههای پزشکی طی این دوران در اختیار بیماران قرار میگرفت. این بخش دوراپزشکی در بخش خصوصی رایج است و در اختیار بیماران قرار میگیرد. ارتباط میان بیمار و پزشک به وسیله صوت، بخش ابتدایی دوراپزشکی محسوب میشود.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه اگرچه ارتباط میان پزشک و بیمار در بخشهای خصوصی استفاده میشود اما باید ضابطمند شود، بیان کرد: آییننامههایی با موضوع توسعه ارتباط پزشک و بیمار آماده کردیم که به صورت جزئی در حوزههای دولتی به این آییننامهها پرداخته میشود و باید برای بخش خصوصی نیز ابلاغ شود. در حال حاضر، آییننامهها به طور کامل تنظیم نشده، معاونتهای «درمان»، «بهداشت» و «حقوقی» وزارت بهداشت در حال کار کردن بر روی آییننامهها هستند.
گسترش ابزارکهای موبایلی و صدور نسخه از راه دور
وی با بیان اینکه شرکتهای دانشبنیان و وزارت بهداشت در ارتباط با دوراپزشکی فعالیت میکنند، گفت: ارتباط میان بیمار و ارائهکننده خدمت “Patient to Provider” یکی از موارد مرتبط با دوراپزشکی است و این ارتباط میتواند فراتر از مشاوره و در قالب ویزیت بیمار باشد. این ارتباط میتواند شامل گرفتن شرح حال بیمار، رویت بیمار و گرفتن شرح سوابق بیمار باشد و یک پزشک میتواند از راه دور نسخه صادر کند.
مظهری ادامه داد: استفاده از ابزارها نیز روش دیگر دوراپزشکی محسوب میشود. منظور از استفاده از ابزارها این است که بخشی از معاینه با استفاده از ابزارکها از راه دور فراهم میشود. ارائهدهنده خدمت میتواند با استفاده از ابزارهایی که به موبایل متصل میشوند اقداماتی مانند گرفتن فشارخون و شنیدن صدای قلب بچهها، چککردن حلق بیمار و بررسی ضایعه پوستی را انجام دهد. ابزارکهایی که برای دوراپزشکی استفاده میشوند در بازار تولیدشده و در دسترس قرار دارند.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت افزود: در آستانه گسترش استفاده از ابزارکها در سراسر کشور هستیم. قوانین مربوط به فروش و عرضه ابزارها در حال تدوین است. این ابزارها توسط شرکتهای دانشبنیان تولید یا وارد شدهاند.
اجرای پایلوت ارتباط از راه دور دو ارائهدهنده خدمت پزشکی
مظهری با بیان اینکه ارتباط «ارائهدهنده خدمت با ارائهدهنده خدمت» “Provider to Provider” (ارتباط پزشک با پزشک یا مرکز درمانی) از دیگر موارد مرتبط با دوراپزشکی به حساب میآید. بیمار در کنار یک کارشناس، پزشک عمومی، پزشک خانواده یا بهورز حضور دارد و آنها به منظور انجام اقدامات مداخلهای با یک ارائهدهنده خدمات در سطوح بالاتر ارتباط برقرار میکنند. ارائهدهنده خدمات در سطوح پایینتر به نحوی دستیار ارائهدهنده خدمت در سطوح بالاتر میشود. پزشک عمومی میتواند علاوه بر اینکه شرح حال بیمار را میگیرد با استفاده از ابزارکها و به نمایندگی از ارائهدهنده خدمت در سطح بالاتر، موارد مربوط به معاینه را انجام دهد.
وی بیان کرد: بخش عمدهای از ابزارهای مربوط به ارتباط میان ارائهدهنده خدمت با دیگر ارائهدهنده خدمت تولید شده و این ارتباط به صورت پایلوت در بخشهایی از کشور مانند شهرستان «ایرانشهر» در استان سیستان و بلوچستان اجرا میشود.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه در آستانه بهرهبرداری از سطوح بیشتری از ارائهدهنده خدمت به ارائهدهنده خدمت قرار داریم، اظهار کرد: این ارتباط میتواند به صورت ارتباط پزشک با پزشک، ارتباط یک مرکز خدمات درمانی با یک بیمارستان فوق تخصصی در شهر تهران باشد. امیدوارم پیش از پایان سال جاری بتوانیم خبرهای خوبی درباره دوراپزشکی مخابره کنیم.
انتهای پیام