آیا بارش‌ باران تهران را از آلودگی هوا نجات می‌دهد؟

تهران یکی از شهرهای بزرگی است که با شروع فصل سرما دچار آلودگی هوا و مشکلات تنفسی برای شهروندانش می شود. گاهی اوقات فکر می کنیم باران آلودگی هوا را کاهش می دهد اما به گفته کارشناسان این باران ها به دلیل ترکیب شدن با عناصر شیمیایی موجود در هوا اسیدی می شوند و تاثیر چندانی در کاهش آلودگی ندارند.

به گزارش سلام دکتر چند روزی است که مردم تهران در هوای آلوده نفس می کشند که در اواسط دی ماه هستیم و در این مدت تنها چهار روز کیفیت هوای قابل قبول، چهار روز هوای ناسالم برای گروه هایی که توصیه دارند و شش روز هوای ناسالم است. باد بد تجربه کرده است، یعنی تهران 10 روز متوالی آلودگی هوا را تجربه کرده است. که منجر به تعطیلی دانشگاه ها، مدارس و کارگران از راه دور شد.

روز گذشته سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد. بر اساس این گزارش ها، سامانه بارشی می تواند در بهبود کیفیت هوای تهران و کاهش غلظت آلاینده ها موثر باشد، اما موضوع مهم این است که آیا ذرات باران که با آلاینده ها ترکیب می شوند، تاثیر بیشتری در رفع آلودگی هوا دارند؟ آیا این اسید باران یا ترکیبی از آلودگی هوا و باران با باران اسیدی ارتباطی ندارد؟

پس از بارندگی در زمان آلودگی هوای تهران، گشایش‌های امیدوارکننده‌ای در خصوص افزایش کیفیت هوا به وجود می‌آید، در حالی که زندگی در شهری که میزان تولید آلودگی در آن بالاترین میزان است، آن هم به دلیل وجود کوه‌های مرتفع در اطراف شهر. تهران در این شهر به ندرت باد خوبی می وزد. این وضعیت تهویه هوا در شهر را غیرممکن می کند. محسن روشنی – مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران – می گوید: این تصور اشتباهی است که باران لزوما آلودگی هوا را کاهش می دهد. معمولاً باد با سرعت کمتر از چهار یا پنج متر در ثانیه می تواند «کیفیت هوا» را بهبود بخشد، اما باران اگر با باد خوب همراه نباشد نمی تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند.

وی همچنین گفت: یکی از اتفاقاتی که گاهی در هنگام بارندگی رخ می دهد کاهش ارتفاع هوای مخلوط است. این پدیده باعث افزایش غلظت آلاینده ها می شود. کاهش ارتفاع لایه اختلاط باعث کوچکتر شدن فضای انتشار آلاینده ها و در نتیجه افزایش غلظت آنها می شود. بنابراین نباید انتظار داشت که باد همراه با باران صاف شود.

باید توجه داشته باشیم که وقتی اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد در محیط آب باشند، اسید ایجاد می کند. وقتی این آلاینده ها در محیط آب باران قرار می گیرند اسیدی می شوند و پدیده باران اسیدی مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید:

باران، عامل تصفیه یا تشدید کننده آلودگی هوا؟

آیا باران هوای تهران را نجات می دهد؟

بر اساس مطالب ارائه شده در جزوه تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی وسایل نقلیه با آلایندگی بالا می توان از اثرات باران اسیدی اسیدی شدن خاک، اسیدی شدن منابع آب، تخریب جنگل ها و خوردگی مصالح ساختمانی نام برد.

از آنجایی که اندازه هسته اولیه ذراتی که باعث آلودگی هوا می شوند بسیار کوچکتر از 2.5 میکرون است، باران تأثیر زیادی روی آنها نمی گذارد. بنابراین می توان گفت عامل موثر در کاهش غلظت ذرات آلودگی و آلودگی هوای تهران، هوا است. به همین دلیل ما در تهران باید منتظر هوای بیشتر باشیم تا از آلودگی هوا بکاهیم و از کیفیت هوای خوب برخوردار شویم.

صادق ضیائیان – رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات اقلیمی – نیز گفت: آب باران با دی اکسید کربن موجود در هوا ترکیب شده و دی اکسید کربن تولید می کند. در صورت وجود اکسیدهای نیتروژن، گوگرد یا گوگرد و عناصر قوی تری در هوای آلوده، باران ها می توانند به صورت اسیدی ببارند و با توجه به شرایط آب و هوایی این روزهای تهران، بسیاری از باران ها به صورت اسیدی است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل