اقتصادی

آمار بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار

آمار | از | ایمنی کار

طبق گزارش‌ها سالانه ۴۲۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار در سطح کشور صورت می‌گیرد و حدود ۳۶۰ هزار ابلاغیه جهت رفع نواقص کارگاه‌ها ارائه می‌شود.

به گزارش سلام دکتر، امروزه بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که نه تنها در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است بلکه به دلیل منافع بلندمدت اجتماعی و اقتصادی نظیر حفظ نیروی کار و افزایش کیفیت تولید موجب ایجاد انگیزه در کارفرمایان می‌شود.

بازرسان کار با نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در حفظ و صیانت از جان نیروهای کار، ارتقای کیفیت تولید و بهره‌وری و امنیت شغلی کارگران موثرند، از این رو هرچه نظارت بر کارگاه‌ها و محیط‌های کارگری کامل‌تر و به‌روزتر باشد، موجب کاهش حوادث ناشی از کار خواهد شد.

بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۲۱ هزار کمیته حفاظت فنی در صنایع تشکیل شده و ۸۴۰ بازرس کار در سطح کشور فعالیت دارند که مسایل و موضوعات مربوط به حوزه روابط کار، شرایط کارگران،‌ نمونه قراردادهای ثبت شده،‌ رعایت ایمنی و حوادث کار را بررسی می‌کنند.

آنطور که احمدرضا پرنده – مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته سالانه ۴۲۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح کشور برای نظارت بر حفظ و صیانت نیروی کار انجام می‌شود.

وی می‌گوید: در طول سال با داشتن بیش از ۸۰۰ بازرس کار حدود ۴۲۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار در سطح کشور انجام می‌گیرد و نزدیک به ۳۶۰ هزار ابلاغیه رفع نواقص کارگاه‌ها ارائه می‌شود که نواقع را برطرف کنند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از تشکیل ۲۳ هزار کارگروه حفاظت فنی و بهداشت کار بر طبق ماده ۹۳ قانون کار خبر داده و می‌گوید: تمام کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر باید این کارگروه را که ترکیبی از مدیر کارخانه، نماینده کارگران، نماینده کارفرما، مسئول ایمنی، مسئول بهداشت حرفه‌ای و نماینده شورای اسلامی کار است داشته باشند.

پرنده از افزایش تعداد کارگروه‌های حفاظت فنی و بهداشت‌ کار به‌ صورت سالانه در کارگاه‌های مشمول به عنوان یکی از اقدامات مهم یاد کرده و می‌افزاید: در این راستا لازم است وزارت علوم ما را یاری دهد و دانشجویان را با رشته‌های مرتبط با ایمنی تربیت کند تا بتوانند به صورت مسئول ایمنی و یا عناوین مشابه در کارگاه‌ها فعالیت کنند.

بر اساس قانون کار با پیگیری بازرسان کار، ادارات کار و دادستان‌ها از فعالیت کارگاه‌های غیرایمنی جلوگیری می‌شود و چنانچه در واحدی موارد ایمنی رعایت نشود، بازرسان با همکاری دادستان‌های محل برای حفظ و صیانت از نیروی کار اقدام به تعطیلی واحد تولیدی می‌کنند.

تشکیل اداره کل بازرسی کار در راستای حفظ و صیانت نیروی کار و طبق ماده ۹۶ قانون کار پیش‌بینی شده که وظیفه نظارت عالیه بر کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار را انجام می‌دهد.

به گزارش سلام دکتر، مطابق مواد ۸۵ و ۹۵ قانون کار، تأمین شرایط ایمن محیط کار، تأمین تجهیزات ایمن، ماشین‌آلات ایمن، آموزش ایمنی به کارگران، وسایل حفاظت فردی، آموزش فنی و نظارت بر عهده کارفرمایان است.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.