گفته‌های نادر مشایخی از یک فیلم و پدر و مادری که دیگر نیستند

نادر مشایخی در اولین اکران فیلمش درباره نقش والدینش در شعر و موسیقی صحبت می کند.

به گزارش سلام دکتر به نقل از مشاور رسانه فیلم، مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش گیتی رئوفی که اخیرا درگذشت، در راستای نظارت بر مستند «بریکولاژ; زندگی نادر مشایخی در جشنواره سینما حقیقت 24 آذر در سینما چارسو رقم خورد.

در این مراسم عباس یاری منتقد گفت: از نقد این فیلم و گام های مصمم نادر مشایخی عزیز در این فیلم به عنوان نشانه خوبی استقبال می کنم و می بینم فردا سالن سینما برای او مملو از تماشاگر است. و خانواده پرجمعیت و آثار ارزشمندش.» وقتی به خانواده بزرگ جناب آقای مشایخی سلام می کنم باید یادی کنم و به روح بزرگ مادر عزیز نادر که چند روز پیش به رحمت ایزدی پیوست. آنها باید ناامید شده باشند زیرا او آرامش را برای خانواده خود به ارمغان آورده بود.

منتقدان این فیلم می گویند: نادر مشایخی را خارج از ایران می شناسند. زمانی که نادر کارگردانی آنجا را برعهده داشت، در وین با او آشنا شدم و متوجه شدم که ایران بیش از نادر مشایخی از او با عشق و احترام یاد می کند. آثار و آهنگ های او در بسیاری از نقاط جهان اجرا شده است.

وی ادامه می دهد: خانواده هایی را می گویم که واقعا عاشق هنر هستند. با کسانی مثل جمشید مشایخی می آید که باید کتابی نوشت که در چند کلمه نمی توان آن را توصیف کرد. جمشید مشایخی در آنچه در اکران می بینیم مردی است که همیشه پیشگام کارهای خیر بوده و مردم بدون معطلی میلیون ها دلار برای کارهای خیر می پردازند. شاید کمتر کسی این را بداند، اما وقتی جمشید می آید همه متقاعد می شوند که اتفاقی می افتد.

یاری گفت: به یاد خواهر گیتی رئوفی، همسر عزیز جمشید مشایخی هستم که الان باید در این سالن باشد. همچنین جمشید، یادگاری از زندگی گرشا رئوفی، از اعضای بزرگ این خانواده است. باید تعداد زیادی از افراد هنری متعلق به خاندان مشایخی باشند که در این خانواده رشد کرده و هنرنمایی کرده اند و بخش بزرگی از تاریخ، هنر و میراث فرهنگی این شاخه مرهون کشف ارزشمند آن است. دوستان.

وی افزود: گفتم نادر را در منزل یکی دیگر از سلبریتی ها به نام بهروز حشمت ملاقات کردم که فردی بود که در خیابان های وین در حال قدم زدن دیده بود، بازی های آنجا با امضای بهروز حشمت بود. ما چنین ایرانی هایی داریم. استاد بزرگی مثل سعید منافی در وین داریم.

در ادامه ویدیوی کوتاهی از جمشید مشایخی و همسرش را مشاهده می کنید.

سپس نادر مشایخی روی صحنه حاضر شد و گفت: از صحبت های خوب آقای یاری و ویدیوی عالی که در دو روز ساخته شده بسیار خوشحالم. اگر بخواهم در مورد پدر و مادرم صحبت کنم، باید بگویم مهم ترین چیزهایی که از آنها در مورد رفتار ما ایرانی ها یاد گرفتم، دو چیز است. از پدرم یاد گرفتم که شعر چیست و چه تاثیری بر رفتار ما دارد. همچنین از مادرم در مورد تأثیر موسیقی بر ما و همچنین تأثیر موسیقی و شعر بر اخلاق و شعور ما ایرانی ها یاد گرفتم و این موسیقی است که شعر می آفریند.

مشایخی گفت: معتقدم شیوه زندگی ما، موسیقی و شعر تفاوتی با هم ندارند. چند بار در ایران از من پرسیدند با این آهنگ چه می خواهی بگویی؟ معتقدم با موسیقی چیزی نمی گویم. من با صدا به تنهایی کار می کنم و زیبایی صدا را دوست دارم، اما در کمال تعجب تأثیر احساسی موسیقی همیشه همان ایمانی است که ما داریم. موسیقی و شعر نمی توانند زندگی ما ایرانی ها را از هم جدا کنند، جای آنها ایران است و نباید به جای دیگری بروند.

او گفت: «این اولین بار است که فیلمی درباره من ساخته می‌شود، اما نمی‌دانم چیست. خیلی سرگرم کننده بود، من صحبت می کردم و مسئول حرف هایم بودم، اما اینکه چگونه این ها را تفسیر می کنیم چیزی است که امروز دوست دارم ببینم. آقای توسلیان و آقای حاصلی به محض ورود به سالن در مورد فیلم های مختلف صحبت می کردند. آنها در این شرایط کنونی دانش مورد نیاز خود را دارند. من خیلی خوشحال شدم که دیدم نتیجه چه شد.

پس از آن رحمان حاصلی نویسنده کتاب بریکولاژ; «زندگی نادر مشایخی» می گوید: این فیلم برای من دو نعمت دارد، یکی آشنایی با آقای مشایخی و خانواده اش و ساخت این فیلم که افتخار بزرگی است، دوم اینکه در این فیلم دوستانی را می بینم که شبیه آنها هستند. اکنون برادر عزیزی برای من است که هر کدام برای این فیلم جان خود را از دست داده اند. ساخت این فیلم سه سال طول کشید و برای ترویج موسیقی کشورمان تلاش شخصی و مستقل زیادی انجام شد.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل