چرا چاپگر عکس خود را کالیبره می کنید؟

اهمیت استفاده از کالیبراسیون چاپگر

همانند کالیبراسیون مانیتور، کالیبراسیون چاپگر نیز ضروری است. شما نتیجه بسیار بهتری نسبت به پروفایل های ICC دریافت شده از اینترنت یا نصب شده به طور پیش فرض توسط سازنده دریافت خواهید کرد. در واقع، قرار است این موارد با یک جفت مدل / کاغذ مطابقت داشته باشند و برخلاف نمایشگرها، دو امکان دارید: خودتان این کار را انجام دهید یا این کار را توسط یک متخصص انجام دهید، با ما همراه باشید تا درباره این قابلیت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

کالبیراسیون چیست؟

خرید چاپگر: آیا تا به حال از رنگ چاپ های جوهر افشان خود ناراضی بوده اید؟ کالیبراسیون چاپگر و زنجیره گرافیکی هنگامی که مدیریت رنگ قابل درک و از بین می رود، آنقدر موثر است که فقط یک توصیه برای شما داریم: کالیبراسیون را جدی بگیرید.

از آنجا که هدف نهایی چاپ یک عکاس است، به سراغ کالیبراسیون چاپگر بروید تا بتوانید از چاپ های رنگی مانند سیاه و سفید استفاده کنید. و اگر نمی خواهید در یک کیت کالیبراسیون با کیفیت سرمایه گذاری کنید، بنابراین امروز بسیار گران است پس به انجام آن فکر کنید.

شما می توانید لیست کوچکی از شرکت های سازنده پروفایل ICC با کیفیت بسیار بالا برای چاپگر خود را که از بهترین ابزارهای لحظه ای ساخته شده در صفحه بعدی پیدا کنید. و توجه داشته باشید که مارک Permajet کالیبراسیون چاپگر شما را برای هر کاربر از مقالات ارائه می دهد.

چرا چاپگر عکس خود را کالیبره می کنید؟

یک چاپگر قطرات بسیار خوبی از جوهر فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه – CMYK – را بر روی یک ورق کاغذ با مشخصات بسیار خاص قرار می دهد. باید جوهر را به سرعت جذب کند اما بدون پخش شدن آن باعث نشود که احساس ریزش داشته باشد.

برخی از چاپگرها به شما امکان می دهند وضوح چاپ – فاصله بین قطرات – را انتخاب کنید که بر کالیبراسیون نیز تأثیر می گذارد. کالیبراسیون آن نحوه کار را به ما می آموزد.

تنها راه دانستن اینکه چاپگر چگونه رنگها را چاپ می کند این است که از او بخواهید یک فایل مرجع – مجموعه ای از تکه های رنگی – که مختصات رنگ سنجی آنها (CIE XYZ) و بنابراین رنگ L * a * b * که توسط یک چشم استاندارد درک می شود چاپ کند.

از قبل مشخص است و خواندن آنها با دستگاه اسپکتروفتومتر، که بعضاً با یک اسکنر مسطح جایگزین می شود، خود کالیبره شده است. نرم افزار سازنده پروفایل ICC برای ایجاد نمایه این چاپگر فقط باید مقادیر چاپ شده CMYK / L * a * b * را مقایسه کند.

اهمیت کالیبراسیون

بنابراین می خواهیم به طور خلاصه اهمیت کالیبراسیون چاپگر را به شما یادآوری کنیم: بدون کالیبراسیون، یک چاپگر رنگها را با مشخصات خاص خود و در نتیجه با نقص چاپ می کند. کیفیت جوهرها، کاغذ و غیره در نحوه چاپ رنگ ها تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

حتی با بهترین چاپگر، احتمال اینکه سیگنال خنثی CMYK – به عنوان مثال 51، 41، 41، 8 – خاکستری خنثی روی چاپ ایجاد کند، بسیار کم است. نمایه (های) عمومی ICC که با آن فروخته می شوند، حتی اگر از سال 2011 یک توهم بوده باشد، تغییر زیادی نخواهد کرد، زیرا در این زمینه نیز پیشرفت چشمگیری داشته است.

اما در این مدت، کالیبراسیون نیز همین پیشرفت را داشته است! علاوه بر این، بر خلاف صفحه نمایش، به لطف تصویر نمایش داده شده در صفحه، یک عنصر مقایسه در دسترس است. اگر مانیتور کالیبره شده باشد، به راحتی می توان چاپ را صحیح تشخیص داد یا خیر.

پرونده اصلی در سمت چپ – چاپی با نمایه ICC می توانست چاپی بسیار نزدیک به نسخه اصلی (چاپ خنثی همانند نسخه اصلی) و با رنگ غالب بدون نمایه در سمت راست داشته باشد. تعمیر انواع پرینتر در و توسط کارشناسان حرفه ای این مرکز انجام می شود.

چرا باید نمایشگر خود را کالیبره کنیم؟

تراز کردن مانیتور یعنی تنظیم کردن پارامترهای نمایشگر بر مبنای یک استاندارد از قبل تعیین شده. به عنوان مثال گرافیست ها، مانیتور خود را کالیبره می کنند تا هنگام چاپ عکس آثارشان، بیشترین هماهنگی بین طرح و چاپ نهایی بوجود بیاید. در نتیجه کالیبره کردن مانیتور توسط گرافیست تا حدود زیادی به استانداردهای پروسه های چاپی نظیر: کاربر چاپ کننده عکس ، کاغذ و ماشین های چاپ مرتبط خواهد بود.  سیستم رنگی کار گرافیست ها برای چاپ عکس دیجیتال   RGB است .

نمایشگرهای نامرغوب، کالیبراسیون نامناسبی دارند

این نکته قابل ذکر است که نمایشگر های قدیمی CRT  ( همان بزرگای قدیمی !) از طیف رنگی بهتری بهره میروند . به همین دلیل در بیشتر دستگاه های چاپ از این نوع مانیتور استفاده میشود .
بارها به بازار رفته اید تا برای خود یک نمایشگر بخرید و دیده اید که بعضی از برندها یا بعضی از مدل ها به یکباره چندین برابر قیمتی گران تر دارند. بسیاری از این تفاوت قیمت ها مربوط به دامنه رنگی و قابلیت کالیبره شدن این نمایشگرهاست. مطمئنم مانیتورهایی را دیده اید که در اندازه و کیفیت FULL HD با قیمت 400 هزار تومان قابل خریداری هستند و این در حالیست که مانیتوری دیگر با اندازه ای کوچکتر و مشخصاتی شاید کمتر از این، بالای 800 هزار تومان قیمت دارد. سعی کنید از مانیتور هایی استفاده کنید که قابلیت sRGB را دارا باشند . این مشخصه در کاتالوگ تلوزیون نوشته شده است . یکی از مهمترین خصوصیات یک نمایشگر مرغوب قابلیت کالیبره شدن آن است.

در متن بالا مواردی را که باید میدانستید ذکر شد. اما حالا  به نحوه و انواع کالیبره اشاره می شود:

  1. کالیبره های سخت افزاری : که از دستگاه هایی مانند دستگاه های کالری متر و اسپکتروفتومتر استفاده میشود که این کارا با نهایت دقت انجام خواهد داد . این روش مطمئن ترین روش است که خطایی ندارد . (دستگاه چیزی حدود 450 هزار تومان به بالا قیمت دارند ) که با استفاده از پنل های خود به مانیتور متصل میشود و تنظیمات را انجام میدهد.البته در بعضی مدل ها نرم افزار مربوطه را نیز باید نصب کنید.
  2. کالیبره توسط خود نمایشگر یا مانیتور : این کار توسط دکمه های روی مانیتور انجام میشود. به صورت دستی تمامی تنظیمات قابل تغییر است . این روش قابل دسترس ترین روش است اما روش مطمئنی به شمار نمیرود.( به کمک میتوانید بصورت تصویری پیش روید)
  3. کالیبره با نرم افزار : در ویندوز های 7 و 8 نرم افزاری برای این منظور در ویندوز تعبیه شده (البته در مکینتاش هم هست) که در ادامه مطلب آن را بیان خواهیم کرد. اما نرم افزارهای مختلفی نیز بصورت جداگانه ارائه شده که بخوبی میتواندد با دقت بسیار بالا این کار را انجام دهند .  نمونه این نرم افزار ها ، نرم افزار مخصوص این کار در فتوشاپ است با نام ادوب گاما . که به صورت گام به گام و دستی میتوان تنظیمات را اعمال کرد.
خروج از نسخه موبایل