وثیقه برای گرفتن پاسپورت

پسران جوان زیادی در حین تحصیل و در دوران دانشجویی تمایل به خروج از کشور و سفرهای خارجی دارند، اما ممکن است به دلیل عدم گذراندن دوره خدمت سربازی موفق به دریافت پاسپورت نشده و دچار مشکل شوند. افرادی که در دوره خدمت سربازی شرکت نکرده و متقاضی سفرهای خارجی هستند، می توانند راه های مختلفی را برای دریافت پاسپورت امتحان کنند که بهترین راه اقدام برای گرفتن پاسپورت دانشجویی می باشد. این مدرک می تواند با هدف سفر تفریحی یا ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور دریافت شده و استفاده گردد.

پاسپورت دانشجویی معمولا بیشتر برای آقایانی صادر می شود که دوران خدمت سربازی را نگذرانده و برای دریافت پاسپورت به شکل روتین مشکل دارند. در این مقاله به بررسی کامل میزان اجاره وثیقه دانشجویی و شرایط دریافت بدون خروج از کشور پرداخته شده و همچنین مراحل گرفتن آن نیز شرح داده شده است. افراد با مطالعه مقاله پیش رو همچنین با تفاوت پاسپورت دانشجویی و عادی آشنا گشته و در مورد دریافت آن برای اتباع اطلاعات کسب خواهند نمود.

پاسپورت دانشجویی چیست؟

در پاسخ به این سوال که پاسپورت دانشجویی چیست؟ باید گفت این پاسپورت برای دانشجویان صادر شده و معمولا به آقایانی تعلق دارد که دوره خدمت سربازی را نگذرانده اند. دانشجویان در دوران تحصیل خود ممکن است به دلایل مختلفی مانند ادامه تحصیل در خارج یا تفریح و زیارت نیاز به دریافت پاسپورت داشته باشند که در این صورت می توانند مدرک مذکور را دریافت نمایند.

آقایان پس از رسیدن به سن 18 سالگی تا زمانی که کارت پایان خدمت یا معافیت دریافت نکنند، اجازه گرفتن پاسپورت نخواهند داشت. این دسته از افراد تحت شرایط خاصی و با ارائه برخی مدارک لازم می توانند گذاشته و پاسپورت دانشجویی دریافت نمایند و مدت زمان معینی را در خارج از کشور بگذرانند.

به طور کلی باید گفت مراحل دریافت پاسپورت دانشجویی و اعتبار این مدرک با پاسپورت عادی فرقی ندارد، تنها تفاوت آن در این است که آقایان برای گرفتن پاسپورت دانشجویی باید شرایط دریافت بدون خروج از کشور را رعایت کرده و میزان وثیقه را تحویل دهند. همچنین آقایان باید برخی شرایط ویژه مانند نداشتن غیبت و ثبت درخواست در سنوات تحصیلی مجاز را رعایت نمایند.

شرایط گرفتن پاسپورت دانشجویی

در مورد شرایط گرفتن پاسپورت دانشجویی باید گفت که دریافت این پاسپورت برای آقایان شرایط خاص و ویژه ای دارد که افراد در صورت عدم رعایت آن موفق به دریافتش نخواهند شد. داوطلبان با بررسی شرایط دریافت بدون خروج از کشور و گذاشتن میزان وثیقه می توانند گذرنامه دانشجویی را بگیرند که شرایط دسترسی به آن عبارتند از:

استفاده از سفرهای اعلام شده توسط سازمان نظام وظیفه عمومی

برخورداری از

نداشتن غیبت

ثبت درخواست در سنوات تحصیلی مجاز

عدم برخورداری از بدهی مالیاتی

نداشتن سابقه کیفری

ارائه مبلغ وثیقه

برخورداری از معافیت تحصیلی

آقایان جهت دریافت پاسپورت دانشجویی باید حتما دانشجو و مشغول تحصیل در دانشگاه بوده و همچنین معافیت تحصیلی داشته باشند. معمولا تمامی دانشگاه ها به راحتی مدرک معافیت تحصیلی را پس از مدت زمان کوتاهی به دانشجویان داوطلب ارائه کرده و در دسترس آنان قرار می دهند.

رعایت شرط وثیقه گذاری برای دریافت پاسپورت دانشجویی توسط آقایان بسیار مهم و ضروری است و بدون رعایت آن مشکلات جدی به وجود خواهد آمد. لازم به ذکر می باشد افرادی که دارای سابقه کیفری یا بدهی مالیاتی هستند موفق به دریافت پاسپورت مذکور و خروج از کشور ایران نخواهند شد.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت دانشجویی

بررسی مدارک لازم برای دریافت پاسپورت دانشجویی یکی از مهم ترین مواردی است که افراد پس از مطالعه شرایط دریافت بدون خروج از کشور و میزان وثیقه باید مورد بررسی قرار دهند. برای دسترسی به گذرنامه دانشجویی آقایان باید مدارک بخصوصی را علاوه بر شناسنامه و کارت ملی خود ارائه دهند که لیست کلیه موارد جهت رفاه حال مخاطبان در جدول زیر آورده شده است.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت دانشجویی
اصل شناسنامه عکس دار
اصل کارت ملی
کپی هر دو طرف کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه
اصل آخرین گذرنامه معتبر
2 قطعه عکس 6×4
معافیت تحصیلی
تاییدیه تحصیلی
مجوز صدور گذرنامه از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی کشور
مبلغ وثیقه

لازم به ذکر است که خانم ها برای دریافت پاسپورت دانشجویی نیاز به ارائه مدارک ذکر نشده نداشته و با ارائه عکس، کارت ملی و شناسنامه می توانند برای دریافت آن اقدام کنند. البته خانم های متاهل لازم است توجه داشته باشند که دریافت پاسپورت بدون ارائه اجازه رسمی همسر یا طلاق نامه امکان پذیر نمی باشد.

آقایان نیز در صورتی که معافیت از خدمت یا کارت پایان خدمت را دارا هستند، برای دسترسی به پاسپورت دانشجویی نیازی به ارائه مدارک مندرج در جدول نخواهند داشت. آقایان می توانند با ارائه عکس، شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معافیت پاسپورت خود را دریافت کرده و به راحتی از کشور خارج شوند.

مراحل دریافت پاسپورت دانشجویی

آشنایی با مراحل دریافت و شرایط پاسپورت دانشجویی می تواند به آقایان واجد شرایط دریافت بدون خروج از کشور کمک کند تا به آسانی و در اسرع وقت پاسپورت خود را دریافت نمایند. دریافت گذرنامه دانشجویی مراحل خاصی دارد که در ادامه به بررسی تک تک مراحل پرداخته شده است.

مراجعه به دفتر پلیس +10 و دریافت کد سخا

در ابتدا داوطلبان باید کد سخا را با ارائه برخی از مدارک لازم مانند عکس، کارت ملی، شناسنامه و کپی آن ها دریافت کنند. برای این کار افراد هزینه دریافت کد سخا را پرداخت نموده و در نهایت کد سخا را تحویل می گیرند.

سایت پرداخت وثیقه خروج از کشور | گرفتن پاسپورت بدون پایان خدمت ۱۴۰۲ | گرفتن پاسپورت بدون پایان خدمت ۱۴۰۲ برای اربعین

افراد پس از ورود به سامانه خدمات الکترونیک سخا نظام وظیفه یا مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 برای دریافت پاسپورت دانشجویی لازم است فرم ثبت درخواست را پر کنند. برای تکمیل فرم مربوطه نیاز به وارد کردن اطلاعاتی مانند مقصد سفر، هدف از مسافرت و بازه زمانی سفر خواهد بود.

در این مرحله داوطلبان معمولا به شکل الکترونیکی برای دریافت تاییدیه تحصیلی اقدام کرده و درخواست دریافت آن را می دهند. پس از ثبت درخواست تاییدیه، دانشگاه دانشجو آن را تایید می نماید و سپس وضعیت تحصیلی فرد در پورتال سامانه خدمات الکترونیک سخا نظام وظیفه خود به خود تایید خواهد شد. با توجه به این که برای دریافت پاسپورت دانشجویی افراد باید حتما وثیقه گذاری انجام دهند، باز کردن حساب در بانک قوامین جهت گذاشتن میزان وثیقه ضروری است. افراد باید حساب را حتما به نام خودشان افتتاح کنند و حتما برای آن رمز دوم هم بگیرند.

در نهایت داوطلبان باید میزان وثیقه را که توسط نظام وظیفه برآورد می شود به صورت آنلاین از حساب بانک قوامین پرداخت کنند. افراد همچنین باید شماره حساب بانک قوامین خود را نیز در سایت بارگذاری کنند تا پس از بازگشتشان به کشور، هزینه به آنان برگردانده شود.

مراجعه به پلیس +10 و دریافت پاسپورت

در این مرحله دانشجویان لازم است به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و  را پر کنند. پس از ارائه مدارک لازم و همچنین پرداخت هزینه دریافت گذرنامه دانشجویی، مدرک مذکور برای آنان صادر خواهد شد.

افراد در نهایت با طی کردن مراحل دریافت پاسپورت دانشجویی موفق به دریافت آن شده و می توانند سفر خارجی خود را انجام دهند. دریافت گذرنامه دانشجویی اگر چه ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما داوطلبان در صورتی که مراحل لازم را به درستی طی کنند به مشکل خاصی برخواهند خورد.

هزینه دریافت پاسپورت دانشجویی

برای دریافت هر گذرنامه ای نیاز به پرداخت مبلغ خاصی است که پاسپورت دانشجویی نیز استثنا نخواهد بود. دانشجویان برای دریافت گذرنامه مذکور لازم است در طی مراحل مختلف هزینه های مورد نیاز را پرداخت کنند که لیست هزینه دریافت پاسپورت دانشجویی در جدول زیر آورده شده است.

داوطلبان دریافت گذرنامه دانشجویی و واجد شرایط دریافت بدون خروج از کشور ابتدا باید با پرداخت هزینه هزار تومان کد سخا را دریافت نموده و قدم اول را بردارند. سپس افراد باید فرم ثبت درخواست پاسپورت را پر کرده و باقی مبالغ مورد نیاز را از طریق دستگاه کارتخوان موجود در دفتر پلیس +10 پرداخت نمایند. همچنین باید گفت که افراد به هیچ عنوان نباید هزینه دریافت پاسپورت دانشجویی را به صورت اینترنتی و آنلاین پرداخت کنند

لازم به ذکر است که هزینه دریافت پاسپورت دانشجویی ممکن است افزایش پیدا کرده و بیشتر شود که افراد با مراجعه به دفاتر پلیس +10 می توانند در مورد مبلغ دقیق دریافت این گذرنامه اطلاعات کافی کسب کنند. داوطلبان آقا همچنین باید در نظر داشته باشند که برای گرفتن گذرنامه دانشجویی لازم است مبلغ معینی را نیز وثیقه گذاری نموده و به میزان وثیقه توجه کنند.

وثیقه پاسپورت دانشجویی

در مورد وثیقه پاسپورت دانشجویی باید گفت که دانشجویان آقا در صورتی که دوران خدمت سربازی خود را نگذارنده باشند، برای دسترسی به پاسپورت دانشجویی نیاز به وثیقه گذاری مبلغ خاصی دارند. این افراد پس از بررسی شرایط دریافت بدون خروج از کشور و میزان حدودی وثیقه می توانند برای ارائه آن اقدام نمایند.

مبلغ وثیقه برای پاسپورت دانشجویی

نوع سفر هدف مسافرت میزان وثیقه
علمی شرکت در کنفرانس ها یاهمایش های علمی، سفر های مطالعاتی و تحصیل کردن در مقاطع تکمیلی 80 میلیون ریال وجه نقد
زیارتی زیارت در کشورهایی مانند عراق و سوریه یا شرکت در مراسم حج در کشور عربستان 30 میلیون ریال وجه نقد
سیاحتی تفریح و گردش و ملاقات اقوام ساکن در خارج از کشور 150 میلیون ریال وجه نقد
مطالعاتی انجام تحقیق یا آزمایش، به منظور پیشرفت تحصیلی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری 80 میلیون ریال وجه نقد
ورزشی شرکت در اردوهای تدارکاتی تیم های باشگاهی و ملی و مسابقات رسمی تضمین مراجعت مشمول به مبلغ 150 میلیون ریال از سوی وزارت ورزش و جوانان
پیگیری درمان درمان بیماری نیازی ندارد

لازم به ذکر است که مشمولان به جای وثیقه گذاری وجه نقد می توانند از ضمانت نامه بانکی نیز استفاده کرده و آن را به عنوان وثیقه ارائه دهند. همچنین برای شرکت در مسابقات ورزشی و اردوهای مربوط به ورزش، وزارت ورزش و جوانان وظیفه ضمانت و یا وثیقه گذاری برای اعضای تیم را بر عهده خواهد داشت

گرفتن پاسپورت دانشجویی بدون خروج از کشور

پس از بررسی میزان وثیقه پاسپورت دانشجویی نوبت به کسب اطلاعات در مورد شرایط دریافت بدون خروج از کشور می رسد که در این باره باید گفت پاسپورت دانشجویی قبل از خروج از ایران برای فرد صادر می شود و گرفتن آن نیازی به خارج شدن از کشور نخواهد داشت، اما با توجه به این که افراد برای گرفتن گذرنامه مبلغی را وثیقه گذاری کرده اند برای پس گرفتن وثیقه باید از ایران خارج شده و سپس به کشور بازگردند.

به طور کلی برای دریافت گذرنامه دانشجویی توسط آقایان مشمول ابتدا نیاز به گرفتن خواهد بود. داوطلبان برای دریافت مجوز خروج از کشور مراحل خاصی را انجام داده و مبلغی را به عنوان وثیقه پرداخت می کنند. قبل از دریافت مجوز خروج از کشور و وثیقه گذاری به هیچ عنوان امکان دسترسی به گذرنامه دانشجویی وجود نخواهد داشت.

داوطلبان برای گرفتن پاسپورت دانشجویی بدون خروج از کشور باید حتما کارت پایان خدمت یا معافیت داشته و نیازی به گذاشتن وثیقه نداشته باشند. داوطلبان در صورتی که با وثیقه گذاری گذرنامه دانشجویی دریافت کنند باید حتما از کشور خارج شده و در زمان معین شده در مجوز خروج نیز به کشور بازگشته و بازگشت خود را اعلام نمایند، در غیر این صورت وثیقه آنان ضبط خواهد شد.