ماجرای یک تخریب در سبزه میدان قزوین با استدلالی عجیب

چند روز پیش فیلمی از تخریب یک کارخانه قدیمی در سبزه میدان قزوین منتشر شد که شبهه ای را برانگیخت. این در حالی است که مرکز نوسازی و بهسازی قزوین آن را رکن ارزشمندی توصیف کرد و مدیر کل املاک حوزه قزوین، سازه بتنی را جزو آثار ملی ندانست.

اما سعید زارع پور، یکی از مدافعان اموال فرهنگی قزوین که این ویدئو را منتشر کرده است، درباره تاریخچه این برنامه و جزئیات اتفاقات رخ داده به سلام دکتر گفت. به گفته وی این برنامه مربوط به دوره پهلوی است و همزمان در شهرهای دیگر نوشته شده است. این یک روش بتنی بود اما مطابق با معماری آن زمان ساخته شد و قبل از انقلاب مجسمه شاه روی آن بود. پس از انقلاب، مانند سایر نقاط کشور، بازی در این سیستم از بین رفت. بعدها برای چندین سال نشان دولت اسلامی بر روی سیستم قرار گرفت و پس از مدتی ساعت جایگزین آن شد. پس از آن سردیس «علی اکبر دهخدا» از مشاهیر قزوین بر روی این سامانه قرار گرفت، اما پس از انتقال سردیس «دهخدا» به جای دیگری از سبزه میدان، این سامانه که خود زیباست، قطعی نشد. نکته مهم این است که این برنامه یک شناسایی تاریخی بدون بازی است، به خصوص در عکس های تظاهرات مردم در دوران گذار متوجه شدیم که این برنامه در کنار افراد حاضر در این عکس ها قرار دارد.

ماکت هایی بر سازه سبز تاریخی میدان قزوین

سامانه سبز میدان قزوین – قبل از تخریب

زارع پور همچنین درباره روند تخریب این سامانه توضیح داد: تصمیم گرفتند شبانه و در دو مرحله این سامانه تاریخی را تخریب کنند. شب اول (14 اردیبهشت 1401) پله های این کارخانه خراب شد و فردای آن شب (15 اردیبهشت 1401) در سبزه میدان شاهد دیدم که می کوشند این سیستم را به کلی نابود کنند و افغانستان چهار چهار. کارگران در حال تخریب ساختمان هستند. این زمانی بود که هیچ پرسنلی آنجا نبود. از کارگران ماجرا را پرسیدم، آنها اظهار بی اطلاعی کردند و گفتند به آنها گفته شده کارخانه را خراب کنید و چیز دیگری جایگزین آن کنید. کارفرمای آنها نیز گفته است که علت تخریب را نمی داند و فقط از سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین دستور دریافت کرده است. مرکز توانبخشی و توسعه تحت نظارت مستقیم استان قزوین و مجری دستورات آن می باشد. همچنین چنین تصمیمی نیاز به تایید کمیته دارد و شنیده ایم که برخی از اعضای کمیته از این موضوع بی اطلاع هستند.

فعال اموال فرهنگی افزود: آن شب با آقای خزائلی مدیر کل اموال فرهنگی، مسافرت و صنایع دستی قزوین هم صحبت کردم و ایشان ابتدا نمی دانستند و از این اتفاق تعجب می کردند، بعد می گویند این برنامه نیست. . ثبت ملی: در پاسخ به ایشان گفتم که این برنامه نشان دهنده بخشی از تاریخ است و شما به عنوان مدیر اموال فرهنگی باید از تخریب آن جلوگیری کنید که ایشان فرمودند پیگیر هستند، اما هیچ گزارشی وجود ندارد و ستاد خبری نیست. هنوز کار می کند.از نظر قانونی نمی توانم به تنهایی مانع از این کار آنها شوم.تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که با پلیس تماس بگیرم و در پی این تماس پلیس قزوین از تخریب به دلیل “حضور غیرمجاز کارگران افغانی خبر داد.” “بدون مجوز کار در شب” متوقف شد.

کار پسابرجام و پسابرجام سبزه میدان – 18 اردیبهشت

وی درباره واکنش املاک فرهنگی و محلی به این رویداد توضیح داد: در روز هفتم اردیبهشت 1401 جامعه بیانیه ای منتشر کرد. اینکه این اثر عینی است و ارزش تاریخی ندارد و چون نماد طاغوت است تصمیم به تخریب آن گرفتیم! این سیستم از ابتدا در محیط مناسبی نبود. زیرا این منطقه مربوط به دوره صفویه است.

زارع پور افزود: با این سخنان باید بگویم که در ایران آثار تاریخی زیادی داریم از جمله برج آزادی، آرامگاه سعدی، فردوسی، حافظ و… که قدمت ندارد، اما یک اثر تاریخی محسوب می شود؛ اما این آثار تاریخی به حساب می آیند. زیرا بخشی از حافظه تاریخی مردم و ملت ایران هستند و از سوی دیگر دارای عناصر معماری ایرانی هستند. تاکید من بر حفظ این نظام بر این اساس است که این نظام نیز بخشی از هویت تاریخی قزوین است. آقای خزائلی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) خیلی کوتاه و مختصر توضیح دادند که این برنامه در فهرست آثار ملی ثبت نشده است.

در پی این اتفاق، مرکز نوسازی و بهسازی شهر قزوین در اطلاعیه ای در سایت شهرستان قزوین اعلام کرد: باید میدان حذف شود، فعالیت های مدیریتی که از چند روز پیش آغاز شده و این برنامه لغو می شود. سامانه سبزه میدان سیمانی و سنگی متعلق به دوره پهلوی گذشته و در همین مکان که قبل از تبدیل نماد طاغوت بوده و همزمان با انقلاب شکوهمند اسلامی این بازی تی فا ساخته شده است. . توسط مردم پایین آمده است. از آنجایی که بافت تاریخی سبزه میدان به زمان شاه طهماسب صفوی (دومین پادشاه صفوی) برمی گردد، مکان دقیق این کتاب از ابتدا مشخص نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی همچنین با انتشار اطلاعات زیر در سایت مدیرکل میراث فرهنگی، سفر و صنایع دستی قزوین نوشت: انجام شد.

اما جای این سوال باقی است که اگر طوایف قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با نماد نمادین طاغوت از بین برود، باید اکثر طوایفی که برای آن دوره و نظام حکومت اسلامی و نهادهای آن کار کردند نیز باشند. آیا ما شکسته ایم؟

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل