خودروهای عرضه شده در مرحله دوم چند؟

گام دوم مرحله دوم فروش خودروها از مسیر سامانه یکپارچه (ثبت پنج اولویت خودرویی متقاضیان) از چهارشنبه گذشته آغاز شده و تا چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد. با توجه به سردگمی‌هایی که در قیمت‌ خودروهای مونتاژی پیش آمد و با توجه به اینکه قیمت خودروهای مونتاژی که قرار شد براساس مصوبه شورای رقابت باشد، به طور رسمی اطلاع‌رسانی نشده، هنوز تعداد زیادی از مشتریان نمی‌دانند کدام قیمت‌ها ملاک است. در این گزارش به این موضوع پرداخته شده است.

به گزارش سلام دکتر، پس از ارسال اطلاعات متقاضیان واجد شرایط از بانک‌ها به سامانه، سایت سامانه از چهارشنبه گذشته (سوم خرداد ) فعال شد تا مشتریان بتوانند برای انتخاب پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود اقدام کنند تا در لیست نوبت‌دهی یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی بر مبنای لیست انتظار قرار  گیرند.

هرچند که سامانه طی دو روز اول (چهارشنبه و پنجشنبه) با اختلال همراه بود اما از شامگاه روز پنجشنبه، این اختلال که دلیل آن مشکل زیرساختی در عین ترافیک بالای سایت سامانه اعلام شد، برطرف شد و مشتریان تا پایان پنجشنبه شب، ۳۰۰ هزار خودرو ثبت‌نام کردند. سایت سامانه برای این ثبت درخواست خودرویی متقاضیان تا چهارشنبه هفته جاری ( ۱۰ خرداد) فعال خواهد بود.

گفتی است که این طرح در سه قالب طرح ویژه متقاضیان عادی، طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرایی می‌شود و ۲۳ محصول از چهار شرکت سایپا، مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور و فرداموتورز با قیمت کارخانه‌ای (مصوب شورای رقابت) عرضه شده است.

یکی از نکات حائز اهمیت این طرح، قیمت خودروهای مونتاژی عرضه شده به سبب مباحثی بود که بر سر آن‌ها وجود داشت و به کلافی سردرگم تبدیل شده بود و مردم نمی دانستند خودروهای عرضه شده در این طرح را بالاخره قرار است با کدام قیمت (قیمت مصوب شورای رقابت یا قیمت اعلامی توسط کارخانه‌ها) ثبت‌نام و خریداری کنند.

یادآور می‌شود که در نخستین روزهای نیمه دوم فروردین ماه امسال، شورای رقابت تصمیم گرفت برای اولین بار بر قیمت خودروهای مونتاژی هم دست بگذارد و تعیین‌کننده قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی باشد که تاکنون از آن‌ها به‌ عنوان خودروسازان خصوصی نام برده می‌شد، اما اکنون که همه سازوکار آن‌ها از قیمت تا نحوه فروش و… با نظر و دستور نهادهای ذی ربط دولتی تعیین می‌شود، دیگر تفاوتی با ایران‌خودرو وسایپا ندارند. 

همانطور که اشاره شد، تصمیم قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت در جلسه روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ این شورای اتخاذ شد اما پروسه تصویب، یک ماه به طول انجامید و پس از امروز و فرداهای بسیار شورای رقابت برای تعیین تکلیف این موضوع، در نهایت قیمت خودروهای مونتاژی ۱۶ اردیبهشت ماه تصویب  و یک روز بعد اعلام شد؛ پس از آن هم دو هفته‌ تصویری از این مصوبه منتشر نشد و  مشخص نبود که مصوبه شورای رقابت به کدام نهاد ابلاغ شده بود. ضمن اینکه وزارت صمت یا سازمان حمایت هم هیچ ابلاغیه‌ای به شرکت‌های خودروساز ارسال نکردند؛ بدین ترتیب باتوجه به اینکه قیمت خودروهای مونتاژی تعیین تکلیف نشده بود، خودروسازان مونتاژی هم بر سر قیمت‌های جدید خود که بر اساس تورم و افزایش هزینه‌های تولید در سال جدید اعمال کرده بودند، ایستادند. 

در نهایت اما وزارت صمت در جلسه‌ای با حضور نمایندگان پنج شرکت خودروساز مونتاژی و مسئولان سازمان حمایت، تکلیف خودروهای مونتاژی را مشخص کرد و خودروسازان بالاخره مصوبه شورای رقابت را پذیرفته و ملزم به عرضه محصولات با قیمت‌های مصوب شورای رقابت شدند؛ پس از آن نیز سازمان حمایت در اطلاعیه‌ای، ضوابط قیمت‌گذاری و فروش خودروهای مونتاژی را به شرکت‌های خصوصی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: جزییات مصوبه تعیین قیمت خودروهای مونتاژی +سند

قیمت خودروهای عرضه شده در مرحله دوم فروش یکپارچه چند؟

در نهایت باید گفت که با توجه به پذیرش مصوبه شورای رقابت توسط خودروسازان خصوصی و الزام آن‌ها به عرضه با این قیمت‌ها در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، خودروهای این مرحله (هم محصولات عرضه شده توسط سایپا و همچنین قیت خودروهای مونتاژی) به شرح زیر است:

خودروهای عرضه شده در مرحله دوم چند؟

گفتی است، براساس آنچه که اعلام شده، قیمت براساس مصوبه شورای رقابت برای عرضه محصولات در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودروهاست. این قیمت‌ها، قیمت مصوب برای تحویل در زمان حاضر است و افرادی که در مرحله دوم سامانه یکپارچه ثبت‌نام می‌کنند، متناسب با نوبتی که برای آن‌ها تعیین می‌شود به قیمت زمان تحویل باید واریز وجه کنند؛ با این حال، قیمت‌های مصوب فعلی خودروها می‌تواند راهنمای مشتریان باشد.

ضمن اینکه برخی محصولاتی که خودروسازان در این مرحله عرضه کرده‌اند، مدل‌های جدید محسوب می‌شوند و در جدول مصوب شورای رقابت وجود نداشته‌ و این خودروها فعلا قیمت مصوب ندارند؛ هرچند می‌توان متناسب با محصولات هم‌رده، قیمت تقریبی آن‌ها را تخمین زد.

انتهای پیام