رسانه سلامت و دانش

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟

عوارض ایمپلنت دندان اجتناب ناپذیر است. زیرا ایمپلنت نوعی جراحی تهاجمی است. هر جراحی دارای عوارض و خطراتی است. ایمپلنت های دندانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال، مجموعه ای از دستورالعمل ها و قوانین وجود دارد که می تواند تا حد زیادی از عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کند. علاوه بر این، زمانی که این عمل توسط یک متخصص مجرب و مجرب انجام شود، می توان از عوارض مربوطه جلوگیری کرد.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عوارض کاشت دندان، ناراحتی ها و مشکلاتی است که افراد پس از کاشت با آن مواجه می شوند.

عوارض ایمپلنت دندان چند دسته است؟

عوارض ایمپلنت دندان به دو دسته عوارض کوتاه مدت و عوارض طولانی مدت تقسیم می شود.

عوارض کوتاه مدت

عوارض جانبی ایمپلنت دندان، ناراحتی ها و مشکلات کوتاه مدتی است که پس از جراحی ایجاد می شود و اغلب از بین می رود. این نوع عوارض شرایطی هستند که در روزهای اول پس از کاشت ظاهر می شوند. مهمترین عوارض شامل درد بعد از عمل، تورم، خونریزی، التهاب و کبودی صورت است.

عوارض طولانی مدت

این نوع از عوارض ایمپلنت دندان به مشکلاتی اشاره دارد که نسبتاً طولانی پس از جراحی رخ می دهد. معمولاً این مشکلات به دلیل عدم مراقبت قبل و بعد از عمل رخ می دهد. این عوارض عبارتند از: شکستگی، عفونت، شل شدن ایمپلنت، شل شدن فلپ و مشکلات سینوس.

عوارض ایمپلنت دندان اجتناب ناپذیر است. زیرا ایمپلنت نوعی جراحی تهاجمی است. زیرا هر نوع جراحی دارای عوارض و خطراتی است. ایمپلنت های دندانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال، دستورالعمل ها و قوانین زیادی وجود دارد که می تواند از عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کند. همچنین در صورت انجام جراحی توسط متخصص ماهر و با تجربه می توان از عوارض مربوطه پیشگیری کرد.

پیشگیری از مشکلات دندانی

از جمله مهمترین اقدامات برای جلوگیری از عوارض دندانی عبارتند از:

از تنباکو استفاده نکنید

سیگار مهمترین علت عوارض ایمپلنت دندان است. از آنجایی که سیگار حاوی نیکوتین است، باعث خونریزی، عفونت، شل شدن ایمپلنت ها، تغییر رنگ دندان ها و کنده شدن روکش ها می شود. بنابراین ترک سیگار به خصوص سیگار تا حد زیادی از بروز این عوارض جلوگیری می کند.

یک متخصص و یک پزشک ماهر انتخاب کنید

مهارت و دانش پزشک یکی از مهمترین عوامل در انتخاب و اعمال ایمپلنت دندان است. انتخاب پزشک متخصص با مدرک و گواهینامه خاص و فوق تخصص در زمینه پیوند. اگر این روش را به طور مکرر انجام دهید، قطعا از بروز عوارض جلوگیری می کند. متخصصان و پزشکان مجرب بهترین انتخاب برای انجام این روش هستند. زیرا روش ها و انواع کاشت را می شناسند. بنابراین با توجه به شرایط بیمار بهترین مدل را انتخاب می کنند.

استفاده از کشاورزی با کیفیت

یکی دیگر از راه های جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان، انتخاب ایمپلنت با بهترین کیفیت است. ایمپلنت ها انواع مختلفی دارند و بنا به صلاحدید پزشک می توان از بهترین و مناسب ترین نوع برای ایمپلنت دندان استفاده کرد.

رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از ایمپلنت

رعایت دستورالعمل ها و محصولات مراقبتی مهمترین و اولین قدم در پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندانی است. اصول مراقبت شامل قبل و بعد از عمل است که هر کدام به ترتیب اهمیت خاصی دارند. اگر این عوامل در نظر گرفته شوند، می توان از عوارض جزئی و طولانی مدت بعد از جراحی جلوگیری کرد.

عوارض کاشت دندان توسط افراد غیر متخصص

عوارض ایمپلنت دندان تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می شود. یکی از دلایل اصلی، عملکرد افراد غیر متخصص است. عوارض ناشی از این علت عبارتند از:

ایجاد مشکلات سینوسی

آسیب به عصب فک

شل شدن و برداشتن نهایی ایمپلنت

آسیب به استخوان کار

اقدامات احتیاطی مهم برای عوارض ایمپلنت دندان

بهترین و موثرترین اقدام در هنگام مشاهده عوارض ایمپلنت دندان مراجعه به پزشک است. بهتر است تا زمان مراجعه به دندانپزشک از جویدن غذا با ایمپلنت شل خودداری کنید. همچنین در صورت افتادن ایمپلنت، قطعه برداشته شده را دور نیندازید.

در عوض، آن را تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید ذخیره کنید. اگر درد غیر قابل تحملی در دندان و فک خود دارید. حتما از مسکن قوی استفاده کنید. همچنین در صورت خونریزی خفیف می توان از گاز استریل برای قطع خونریزی استفاده کرد.

لازم به ذکر است در صورت خونریزی شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات موثری برای شما انجام شود.

یکی دیگر از اقدامات مهم در صورت اثرات منفی ایمپلنت دندان، استفاده از کمپرس یخ و غرغره کردن با آب نمک در هنگام مشاهده تورم است. این اقدام تا حد زیادی به حل این مشکل کمک می کند.

چگونه می توانم از مشکلات ایمپلنت دندان جلوگیری کنم؟

بهترین راه ها برای جلوگیری از عوارض کاشت عبارتند از:

بیمار باید به موقع به پزشک مراجعه کند.

قبل و بعد از جراحی مراقب باشید.

اگر سیگار می کشید و الکل می نوشید، حداقل تا 3 ماه پس از پیوند از مصرف آن اجتناب کنید.

یک رژیم غذایی غنی از کلسیم باید تا حد امکان مصرف شود تا استخوان های فک قوی و قوی شود.

رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان.

باید عادت مسواک زدن را ترک کرد، اگر نمی توانید آن را ترک کنید، لازم است با پزشک مشورت کنید. در این صورت پزشک راه حل مناسبی برای ترک این عادت ارائه می دهد.

شایع ترین عارضه ایمپلنت دندان است

از جمله شایع ترین عوارض کاشت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد بعد از جراحی

جراحی ایمپلنت یک روش تهاجمی است. بنابراین وجود درد در حین و بعد از آن طبیعی و طبیعی است. حساسیت به درد به دلایل زیادی می تواند کم یا زیاد باشد. بنابراین برای کاهش می توانید از هر نوع درد شدید و معمولی استفاده کنید.

خونریزی از زخم

هر بریدگی روی بدن شما قطعا خونریزی خواهد کرد. مقداری خونریزی زودرس طبیعی است. اگر انسداد وجود دارد، باید به پزشک مراجعه کنید.

حساس شدن

این حالت ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها برای افراد ایجاد شود. بنابراین اگر به داروی خاصی حساسیت دارید، بهتر است قبل از هر اقدامی به پزشک مربوطه اطلاع دهید.

 

تورم لثه و ناحیه صورت

فشار اضافی وارد شده به لثه ها در طول عمل باعث تورم این ناحیه و ناحیه صورت می شود. این عارضه معمولاً در صورت رعایت دستورالعمل های مراقبت های بعد از عمل تا یک هفته ادامه می یابد.

رد ایمپلنت چیست و علل آن چیست؟

رد شدن یکی دیگر از عوارض ایمپلنت های دندانی است. رد به این معنی است که استخوان و بافت های فک نمی توانند کاشت ایمپلنت روی خود را تحمل کنند. رد شدن به دلایل مختلفی رخ می دهد. در عین حال، علائم رد ایمپلنت به دو شکل بلند مدت و کوتاه مدت ظاهر می شود.

دلایل امتناع شامل مدت زمان کوتاه است

مصرف برخی داروها، سلامت نامناسب، کمبود خون، بیماری خودایمنی یکی از مهم ترین دلایل رد پیوند کوتاه مدت است.

برخی از بیماری های خود ایمنی

رد دندان های کاشته شده یکی از عوارض کوتاه مدت ایمپلنت دندان است. این عارضه می تواند ناشی از برخی بیماری های خود ایمنی باشد. بیماری های خود ایمنی که می توانند باعث رد پیوند شوند عبارتند از:

دیابت نوع 1

بیماری سلیاک

روماتیسم مفصلی

اسکلروزیس

بیماری لوپوس

برداشتن ایمپلنت های دندانی طولانی مدت

رد ایمپلنت دندان یکی دیگر از مشکلات ایمپلنت دندان است. اگر مشکلات عملیاتی بعد از تقریباً 10 سال از زمان بهره برداری کشف شود. به آنها برداشت های بلند مدت می گویند. دلایل رد سرمایه گذاری در بلندمدت عبارتند از:

مهندسی ضعیف ایمپلنت یا عملکرد نامناسب و غیراخلاقی پزشک

دندان قروچه کن

استفاده بیش از حد از تنباکو

بهداشت ضعیف دهان

آتروفی استخوان فک

آتروفی بافت دهان و لثه

تشعشع سر و سر

باعث عفونت شود

آخرین سخن

عوارض ایمپلنت دندان و میزان بروز آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از این عوارض شایع و برخی غیر معمول هستند. همچنین برخی از آنها اجتناب ناپذیر و برخی قابل پیشگیری هستند. در هر صورت این روش با عوارض زیادی همراه است. در کنار تمام ناراحتی ها و مشکلاتی که در این روش به وجود می آید، دستورالعمل ها و نکات مراقبتی نیز وجود دارد. اگر آنها را دنبال کنید، می توانید از دندان های زیبا و باکیفیت لذت ببرید.

همچنین میتوانید با مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران برای ایمپلنت دندانهایتان اقدام کنید و از لبخندی زیبا بهره مند شوید.