اقتصادی

آیا پای چین به شهرک‌های صنعتی ایران باز می‌شود؟

آیا | ایران | باز

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی قبلا از احتمال همکاری بخش خصوصی با چین در ساخت شهرک‌های صنعتی خبر داده بود که باید دید با توجه به سفر اخیر رئیس جمهوری به چین این برنامه به شکلی پیش خواهد رفت.

به گزارش سلام دکتر، همکاری شهرک‌های صنعتی ایران با صنایع چین در بخش‌هایی در حال انجام است و در بخش‌هایی هم در حال برنامه‌ریزی است. برای مثال رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، سال گذشته گفته بود که یکی از موضوعات توافقنامه با چین ایجاد شهرک صنعتی مشترک بوده که در این رابطه جلساتی هم برگزار شده و پیشنهاداتی هم در این زمینه مثل برخی شهرک‌های صنعتی با زیرساخت آماده سرمایه گذاری و پیشنهاداتی هم از سوی بخش خصوصی ارائه شده است.

او همچنین از همکاری بخش خصوصی با چین استقبال کرده بود، از انجام مطالعات اولیه در شش شهرک خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که این برنامه با چین وارد فاز عملیاتی شود.

رسولیان چند ماه پیش نیز از از فعالیت دفاتر تبادل فناوری در شانگهای خبر داده و گفته بود که بنگاه‌های کوچک و متوسط به نوعی به بنگاه‌های چینی متصل می‌شوند، اما محدودیت‌های سفر به دلیل کرونا باعث شده این تبادل کمتر به شکل حضوری انجام شود.

اما با توجه به سفر اخیر رئیس جمهوری و وجود برنامه‌ریزی‌های قبلی، انتظار می‌رود، همکاری دو کشور در بخش صنعت، به ویژه صنایع کوچک و متوسط بیشتر شود.

هر چند بارها اعلام شده که ایجاد شهرک صنعتی مشترک با کشورهای دیگر نیاز به قوانین و مقررات جدید در حوزه نحوه فعالیت شهرک‌های مشترک، واردات مواد اولیه و غیره و صدور برخی مجوزها دارد که هنوز محقق نشده است و هنوز مشخص نیست چه برنامه ای برای این موضوع وجود دارد.

گفتنی است سیدابراهیم رئیسی، در پاسخ به دعوت «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین، در راس هیاتی بلندپایه و برای دیدار رسمی سه روزه، دوشنبه ۲۴ بهمن عازم پکن، پایتخت چین، شد.

در جریان این سفر در روز گذشته ۲۰ سند همکاری میان مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و چین در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید. تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.

حال باید دید در جزئیات این تفاهم‌نامه‌ها چه همکاری‌هایی بین ایران و چین دیده شده است.

انتهای پیام