آیا مودم یوتل برای استفاده خانگی خوب است؟

مودم یوتل به لحاظ ظاهری به‌صورت مستطیل طراحی شده و دو آنتن با قابلیت چرخش داره. همین‌طور روی دستگاه، چراغ‌های LED متفاوتی وجود داره که وضعیت دستگاه رو در حالت‌های مختلف به کاربر نشون میده. مودم ADSL و یوتل امنیت اطلاعات در برابر نفوذ هکرها رو با قابلیت رمزگذاری WPA/WPA2 و WPS انجام میده.

 

این مدل از مودم‌ یوتل از استاندارد بی‌سیم 802.11b/g/n پشتیبانی می‌کنن و با فرکانس 2.4 گیگاهرتزی سرعتی تا 24 مگابیت بر ثانیه برای دانلود و سرعتی تا 2 مگابیت بر ثانیه برای آپلود رو در اختیار کاربر قرار میده.

مودم یوتل A304 از دو آنتن خارجی با قدرت 5 دسی‌بل بهره میبره که می­تونه فضاهای کوچک (تا متراژ 100 مترمربع) رو تحت پوشش پرقدرت خودش قرار بده.

در قسمت پشتی این مودم 9970 چهار پورت Rj-45 و یک پورت Rj-11 قرار داره که از طریق کابل LAN به شما امکان میده به‌صورت سیمی به سایر دستگاه­‌ها متصل بشید.

در کنار این چهار پورت LAN، دکمه‌ی خاموش و روشن دستگاه قرارگرفته. در آخر هم پورت اتصال آداپتور مودم رو می‌بینیم که با اتصال آداپتور برق دستگاه رو تامین می‌کنه.

علاوه بر استاندارد بی‌سیم (802.11b/g/n)، استاندارد (ITU G.992.5) +ADSL2 هم در این مودم رعایت شده. همین موضوع به شما اطمینان میده که می‌تونین بدون نگرانی از این مودم ایرانی استفاده کنین.

برای تغذیه‌ی برق، این مودم از یک آداپتور 12 ولتی استفاده می­‌کنه. مودم به این وسیله میتونه انرژی لازم برای روشن شدن رو از برق مستقیم شهری بگیره.

مودم A304 قابلیت پشتیبانی از IPv6 رو هم داره. با استفاده از این قابلیت شما می‌تونین دستگاه‌های مختلف وصل‌شده به مودم رو شناسایی کنین.

به‌طور کلی، این مودم به‌ خاطر ابعاد نسبتا مناسب (کوچک) و وزن سبکش، میتونه انتخاب خوب و مناسبی برای افرادی باشه که وزن و اندازه‌ی‌ مودم براشون اهمیت داره.

مشخصات مودم یوتل مدل U.Tel A304

تصویر 2

تصویر 3

وجود گواهینامه‌های FCC ،CE و ROHS مهر تاییدیه بر کیفیت بالای این مودم ایرانی که طی سا‌ل‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته. این پیشرفت در کنار قیمت مناسب و درک نیاز هر ایرانی از یک مودم روتر، موجب اعتماد کاربران ایرانی به این مودم شده. تا حالا برای بسیاری از کاربران استفاده از این مودم رضایت‌بخش بوده.

اگه شما هم برای محیط اداری کوچیک (حداکثر چهار کامپیوتر)، منزل، کافی‌نت، بازی‌های ویدئویی آنلاین و تماس و جلسات ویدئویی به مودم روتر نیاز دارین، مودم یوتل مدل A304 یک انتخاب مناسب برای شماست.

طراحی زیبا و سبکی این مودم، نظر کاربرانی رو که طرفدار استفاده از مودم روتر سبک‌ هستن، جلب کرده. وزن این مودم حدود 150 گرمه و از سبک‌‌‌ترین مودم‌های روز دنیا به حساب میاد. وزن مناسب، ابعاد کوچیک، قیمت مقرون‌به‌صرفه، کیفیت ساخت بالا و کارایی بسیار زیاد همگی باعث شده تا مودم U.Tel A304 تولید بسیار موفق شرکت یوتل محسوب بشه.

به‌عنوان یک ایرانی، با تجربه‌ی کمی که در استفاده از مودم‌‌ها دارم، می‌‌تونم به شما بگم که این مودم ایرانی از لحاظ قدرت و کیفیت هیچ تفاوتی با نمونه‌ی خارجی هم‌‌رده‌ی خودش نداره و در بعضی موارد از مودم‌های خارجی هم بهتر عمل می‌­کنه. دلیلش هم اینه که مودم‌های ایرانی متناسب با نیاز ما ایرانی‌ها ساخته‌ شدن و می‌تونن اینترنتی با سرعت مناسب رو در اختیار ما قرار بدن.

اولین مودم‌های VDSL مخابرات به دست مشترکان رسیدند و اکنون می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که دو مودم ۳۵۰ و ۵۵۰ هزار تومانی پیشنهادی کدام مدل‌ها هستند و چه تفاوتی با هم دارند.

هنگامی که برای دریافت سرویس ثبت‌نام کنید؛ در پنل کاربری شما دو مودم ۳۵۰ و ۵۵۰ هزار تومانی پیشنهاد می‌شود که باید یکی را انتخاب و هزینه آن را به صورت نقدی یا اقساط ۶ ماهه و ۱ ساله بپردازید.

در روزهای گذشته، بحث‌های زیادی مطرح بود که این مودم‌های VDSL از چه برندی هستند و مشخصات آن‌ها چیست؟

هر دو مودم از شرکت یوتل (UTEL) هستند که یک برند ایرانی سازنده محصولات شبکه است. مودم ۳۵۰ هزار تومانی مدل و مودم ۵۵۰ هزار تومانی مدل است.

با هم امکانات و مشخصات هر دو مدل مودم VDSL را بررسی می‌کنیم تا اگر تصمیم به خرید آن‌ها را دارید؛ بهتر انتخاب کنید:

مشخصات DSL

هر دو مودم از استانداردهای ADSL2+ و VDSL2 برخوردار هستند. یعنی هم برای اینترنت ADSL و هم برای اینترنت VDSL قابل استفاده خواهند بود.

هر دو مدل حداکثر سرعت اینترنتی که می‌دهند؛ ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه است که البته در ایران و فعلا نیازی به این سرعت نیست و اگر تا ۱۰۰ مگابیت را هم پشتیبانی کنند؛ کافی است.

مشخصات وای‌فای

هر دو مودم دارای وای‌فای سری N مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱n با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه هستند. این ویژگی واقعا توی ذوق می‌زند چون الان غالب گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها از وای‌فای ۵ و وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند که وای‌فای دو بانده هستند ولی این مودم‌ها هنوز متکی به وای‌فای ۴ هستند.

چون مودم V304F تراشه قدرتمندتری دارد؛ قاعدتا باید سرعت وای‌فای بهتری از خود نشان بدهد و تعداد کاربران بیشتری همزمان به آن وصل شوند.

هر دو مودم دارای دو آنتن وای‌فای داخلی هستند. در برخی سایت‌ها گفته شده قدرت این آنتن‌ها ۵ دسی‌بل است که امتیاز مثبتی است.

درگاه‌های ارتباطی

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین تفاوت مودم‌های یوتل V301 و يوتل V304F در امکانات ارتباطی آن‌ها است.

مودم V301 دارای دو ۲ درگاه LAN و یک درگاه DSL یا همان RJ11 است. این درگاه‌ها همگی صد مگابیت هستند.

اما مودم V304F درگاه‌های ارتباطی بیشتری دارد و شاهد ۴ درگاه LAN صد مگابیتی، ۱ درگاه WAN هزار مگابیتی، ۲ درگاه USB 2.0، یک درگاه DSL و دو درگاه FXS هستیم.

مودم یوتل V304F دارای کلید روشن/خاموش و کلیدهای ریست و WPS است اما در یوتل V301 فقط کلیدهای ریست و WPS را می‌بینیم.

قابلیت‌های پیشرفته

مودم V304F برای مصارف VoIP مناسب است و از پروتکل‌ها و درگاه‌های مرتبط با این فناوری پشتیبانی می‌کند.

هر دو مودم از IPv6 و قابلیت‌هایی مانند QoS و ATM/PTM، پورت مپینگ، نت روتر، فایروال، فیلتر آدرس مک و آی‌پی و دامنه، مانیتور ترافیک شبکه و پروتکل‌های امنیتی مانند ۸۰۲.۱q و WPA2 پشتیبانی می‌کنند.

مودم ۴G رومیزی یوتل L443 به یکی از مودم‌های محبوب بازار ایران تبدیل شده است. از یک سو، قیمت مناسب آن با در نظر گرفتن قابلیت‌های دسکتاپ و آنتن خارجی برای مردم جذاب است و از طرف دیگر استقبال اپراتورهای ایرانسل، همراه اول، مبین‌نت و غیره از آن، باعث شده تا سر زبان‌ها بیفتد. به‌ویژه اینکه در بحث آنتن‌دهی، عملکرد خوبی دارد و برای مناطق حاشیه شهرها، روستاها و نقاط دورافتاده، کارایی بالایی دارد.

ظاهرا شرکت مبین‌نت مودم فورجی یوتل ال ۴۴۳ را به جای مودم هواوی B612 به مشتریان طرح ۳۶۰ خود می‌دهد.

همراه اول هم مدتی است که مودم Utel L443 را به فهرست مودم‌های پیشنهادی خود افزوده است.

چندی پیش هم در یک مطلب، نگاهی به انداختیم که در میان آن‌ها مودم FD-i40 B1 مشاهده شد. این مودم همان یوتل L443 است.

به نظر می‌رسد همه اپراتورهای موبایل از روی ناچاری و اجبار یا شرایط بازار و برخی مزایای قابل تصور، سراغ این مودم فورجی یوتل رفتند و آن را به مشتریان جدید خود می‌دهند.

به همین دلیل است که به یک باره، قیمت این مودم از نزدیک ۹۰۰ هزار تومان در اواخر سال ۱۳۹۹ به قیمت ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در مرداد ماه ۱۴۰۰ رسید و اکنون در خرداد ماه ۱۴۰۱ با قیمت حدودی ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

جالب است بازار آنلاک این مودم هم راه افتاده است. یعنی اگر مودم را از مبین‌نت یا همراه اول و همین‌طور ایرانسل خریداری کنید؛ می‌توانید مودم را آنلاک کرده و از سیم‌کارت‌های اپراتورهای دیگر هم روی آن سود ببرید.

به طور کلی، مودم یوتل L443 که با مودم هواوی B612 قابل مقایسه نیست و نمی‌تواند جایگزین آن شود ولی برای برخی دوستانی که دنبال مزایا و معایب آن هستند؛ باید گفت یک مودم ۴G با آنتن‌های خارجی است که در داخل ایران ساخته یا به زبان دیگر مونتاژ می‌شود و از مودم‌های مشابه خارجی ارزان‌تر است.

سرعت دانلود این مودم ۱۵۰ مگابیت و سرعت آپلود به ۵۰ مگابیت می‌رسد. وای‌فای تک بانده دارد و از درگاه‌های اترنت و یواس‌پی برخوردار است.

مزایای مودم یوتل L443

۱- دو آنتن جداشونده با قدرت ۵dbi و کانکتور TS-9

۲- یک درگاه USB

۳- یک درگاه WAN هزار مگابیتی (یک گیگابیت)

۴- پشتیبانی از TR-069 برای مدیریت از راه دور

۵- قیمت ارزان‌تر نسبت به مودم‌های رومیزی ۴G مشابه

۶- داشتن کلیدهای روشن/خاموش، وای‌فای، WPS و نشانگر قدرت سیگنال

۷- گیرندگی و آنتن‌دهی قوی دارد و برای نقاط حاشیه شهرها، روستاها و مکان‌هایی که آنتن موبایل ضعیف است؛ کارایی خوبی دارد.

معایب مودم یوتل L443

۱- وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز با حداکثر سرعت اسمی ۳۰۰ مگابیت بدون داشتن آنتن خارجی وای‌فای

۲- درگاه شبکه LAN صد مگابیتی

۳- محدود بودن به LTE Cat 4 و اینکه از تجمیع فرکانس پشتیبانی نمی‌کند.

 

خروج از نسخه موبایل